Många nya fiskebåtar till Norge från Turkiet

Den norska fiskebåtsflottan förnyas ständigt. Numera byggs båtarna ofta i Turkiet, ibland hela båten, ibland bara skrovet. Även danska Karstensen har byggt en del båtar under senare, däribland Herøyhav, en systerbåt till svenskägda Astrid. Enligt uppgift från Börje Johansson, från ägarfamiljen bakom Astrid-koncernen, menar dock en del bedömare till  att den nya S 264 Astrid är en betydligt grannare och flottare båt än Herøyhav med tanke på hur den är inredd och utrustad.

Østerbris

Østerbris

Precis i dagarna har en ny H-99-AV Østerbris levererats från Cemre Shipyard i Turkiet till familjen Østervold. Nästa båt varvet ska bygga är ocksåd en till Norge, en ny Smaragd. Den gamla Østerbris har döpts om till Østerbris 2 och är till salu. Ingen har ännu velat köpa den, så familjen fortsätter att fiska med den. Den nya båten som är en kombinerad snörpvadsbåt och trålare är 72 meter lång och 2 832 bruttoton. Därmed en bra bit större än den äldre båten som är 68 meter lång och på 1 772 bruttoton.

Magnarson

Magnarson

En annan norsk båt som levererats i år är Magnarson. Magnarson har exakt samma huvudmotor som den nya Østerbris, en Wärtsilä, modell 9L32 på 4.500 kW. Dennya Magnarson levererades från varvet Celiktrans till Magnarson AS, ett fiskeriföretag som innan dess enbart köpt begagnade båtar:

– Me har arbeidd for dette i lang tid, og gleda er stor no når me har nybygg på gang, seier styreformann i Magnarson AS, Harald Taranger, til lokalavisa. Etter å ha drive reiarlaget med relativt gamle båtar, gler Magnarson-karane seg til å kunna leggja til kai, låsa dørene og gå heim, i staden for å setja i gang med evigvarande vedlikehaldsarbeid. No har dei seld gamle «Magnarson», og fiskar dermed kvotane med «Østanger». Om halvanna år vil nybåten vera klar til å takast i bruk.

– Tidlegare har me fokusert mykje på å skaffa oss kvotar, men når den nye utskiftingsordninga no er på plass, er tidspunktet for å tinga nybygg her, smiler Harald Taranger.

En av de båtar de tidigare ägt är den båt som idag heter Meya och normalt fiskar i Västsahara med hjälp av ett svenska managementbolag. Båten ägs dock av ett marockanskt företag.

Den nya Magnarson är på 3 750 bruttoton, men har redan sålts till Island där båten ska heta Sigurdur. Skrovet på Sigurdur (ex. Magnarson) är exakt samma som på en en annan häromåret levererad norsk båt, Malene S., men i övrigt skiljer de två sig väldigt mycket när det gäller utrustningen. Malene S är dock också redan såld till Island där den heter Børkur och är på 3 588 bruttoton. Ägare är Sildarvinnslan. Den Malene S som finns i Norge är en äldre båt.

Malene S

Malene S (numera Børkur)

Även Magnarson och Malene S är i likhet med Østerbris kombinerade snörpvadsbåtar och trålare för fiske av de flesta pelagiska fiskarter. Något som inkluderar sill, makrill, lodda, blåvitling (kolmule), tobis, vitlinglyra och skarpsill. Skarpsill, vitlinglyra, tobis, lodda och blåvitling fiskas i huvudsak för framställning av fiskmjöl och fiskolja.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!