Knippla Skeppsvarv

Knippla varv startades 1932 av Oscar Svenningsson, son till Karl Svenningsson som byggt fiskebåtar på Kvarnholmens varv i Marstrand, Fridhems varv i Lysekil och Björkö varv. Hans bror Karl-Gustav Svenningsson startade för sin del Öckerö båtvarv. I början byggdes framförallt fiskebåtar till fiskare på Knippla.

En kort tid i början av 1900-talet hade det dock funnits ett varv på Knippla, drivet av August Andersson (herr Munter) som arbetat på Kvarnholmens varv ihop med Karl Svenningsson. I detta lilla företag med en slip och en smedja arbetade bland annat J.W. Berg åren 1910-12 innan han grundade sitt företag på Hälsö.

Svenningsson rekryterade sina båtbyggare från Orust och Tjörn. Bristen på bostäder på Knippla gjorde att många till en början fick bo hemma hos Oscar Svenningsson och hans fru. Huvudverksamheten vid varvet var reparations- och underhållsarbeten, men fem större fiskbåtar och flera mindre byggdes fram till och med 1940. Som mest hade varvet cirka 20 anställda under denna period. Ekonomin i företaget sköttes av Oscar Svenningssons svåger Sigward Carlsson.

Varvet fick dock ekonomiska problem och inga nya ordrar på grund av kriget.  Ett ackord förhandlades fram med fordringsägare, Sigvard Carlsson gick i borgen för varvet och blev också delägare. Varvet fisk nu namnet Knippla Skeppsvarv HB. Två unga män från Skredsvik som arbetat på Olssons varv i Studseröd blev viktiga för varvet på Knippla. Det var Alvar Karlsson och Georg Jalming om i en första omgång arbetade på varvet år 1939. 1941 kom de dit igen och då bosatte de sig också på den lilla ön. 1942 flyttade Alvar Karlsson till Göteborg och arbetade på Nya Varvet men återvände snart då han och Georg Jalming köpte Oscar Svenningssons del i varvet. i och med detta blev nybyggnadsverksamheten vid varvet viktigare. Oscar Svenningsson arbetade kvar på varvet till 1944 då han istället blev chef på Björkö varav som anställd av J.W. Berg.

1942 flyttade också Alvar Karlssons två bröder Knut och Sören Karlsson till Knippla för att arbeta på varvet. Knut Karlsson slutade på Knippla båtvarv år 1951 och blev istället delägare i Hönö Röds båtvarv som han ägde ihop med Holger Hermansson. Sören Karlsson arbetade kvar på varvet till 1954.

1944 byggde varvet en ny båthall för att kunna bygga fiskebåtar inomhus. Detta gjordes för att det skulle vara möjligt att ta del av den stora ordern på fiskebåtar till Island som förmedlades av Föreningen Sveriges Mindre Varv. 1947 stod en ny mekanisk verkstad klar och 1948 en ny större slip. Varvet byggde också två fiskebåtar till Sovjet, också de en del av en större order förmedlad av Föreningen Sveriges Mindre Varv.

En svensk fiskebåt, LL 712 Nolsö byggdes också utifrån ritningarna på de sovjetiska båtarna. Skrovet till denna började byggas på Falkenbergs varv som dock begärde sig själva i konkurs under själva bygget då affärsvillkoren var dåliga och det hela var en förlustaffär. Det halvfärdiga skrovet togs över av Knippla varv som byggde färdigt båten.

Det var vanligt att Knippla skeppsvarv beställde skrov från andra fiskebåtsvarv och färdigställde båtarna. Beställningar gjordes främst från Olssons varv i Skredsvik och Tore Löfbergs varav i Rönnäng. Sigward Karlsson handlade också med fiskbåtar och fiskebåtskontrakt samt drev en tid en mindre rederirörelse vid sidan av varvsverksamheten.

1953 brann varvets båthall och snickarverkstad ner, två båtar på varvet blev förstörda, däribland en fiskebåt, Völund, som istället fick byggas på Olssons båtvarv i Skredsvik.

Varvet byggdes upp igen, men efter branden lämnade Alvar Karlsson och Georg Jalming verksamheten. Sigward Carlsson blev ensam ägare. Georg Jalming började 1954 istället på Gotenius varv i Göteborg men dog redan 1959. Alvar Karlsson arbetade också han en tid vid Gotenius varv men byggde sedan tillsammans med två andra som arbetat på Knippla Skeppsvarv upp Sörgårdens Mekaniska i Mölndal.

Knippla

Knippla, varvet i höger kant av bilden.

Efter att Jalming och Karlsson lämnat varvet byggdes inga fler fiskebåtsskrov vid varvet. Sigward Carlsson förmedlade istället allt oftare affärer till andra fiskebåtsvarv med det egna varvet som underleverantör av en del utrustning. en sådan båt var Südheide som beställdes av ett tyskt företag i Bremerhaven för att fiska kummel (merluza) utanför Chile. Den byggdes vid Hälleviksstrands varv med färdigutrustades på Knippla och levererades 1956. Sigward Carlssons skeppsmäkleriverksamhet växte också under namnet Knippla Fartygsagentur. I denna var sonen Björn Carlsson också verksam och en tid också sonen Jörgen Carlsson dock senare bildade en egen firma ihop med Rolf Ljungsvik, Ljungsvik & Carlsson, som senare skulle bli ägare till Bergs varv på Hälsö och en rad fiskebåtar.

1959 byggdes en skrovhall vid varvet då det fått en beställning på två minsvepare av fiskebåtstyp. Detta blev de sista båtar varvet byggde och istället inriktades verksamheten på underhåll, ombyggnad och reparation. Samma år övertog Sigward Carlsson också Klippans varv (Guldbrandsens) i Majorna. De vill gör om varvet till ett modernt varv med stor investeringar och med snar start av verksamheten igen. Göteborgs kommun hade dock andra tankar och vill inte gå med på ett sånt långt arrende som Carlsson ville ha. Utrustningen i Klippan monterades därför ner och flyttades till Knippla där det alltså inte heller blev nån fortsatt satsning på att bygga nya båtar.

1968 blev Knippla Skeppsvarv ett aktiebolag, AB Knippla Skeppsvarv och året därpå ombildades Knippa Fartygsagentur till AB. I det första företaget satt Sigward, Jörgen och Björn Carlsson samt Marianne (Carlsson) Sahlqvist i styrelsen i det andra bara Sigward och Björn Carlsson. På grund av lägre beläggning minskade varvets verksamheten allt mer under 1970-talet. Knipplas fiskeflotta försvann och så gjorde också underlaget för varvet. 1986 var den andra konkursen ett faktum. Den första skedde redan 5 år tidigare. 1999 röjdes det mesta av det som syntes av varvet bort.

Fiskebåtar byggda på Knippla varv.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!

Ett svar på “Knippla Skeppsvarv”

  1. Pingback: J.W. Bergs | Njord

Kommentarer är stängda.