Nya fabrikstrålare till Färöarna och Danmark

Det norska konstruktionsföretaget Skipsteknisk är ett ledande företag när det gäller att rita och konstruera stora demersala fabriks- och frystrålare för fiske i Nordatlanten. De har konstruerat flera stycken till stora ryska fiskeriföretag och har på senare tid också konstruerat flera stora trålare till färöiska fiskeriföretag. Den senast beställningen har dock kommit från danska räkfiskeföretaget Ocean Prawns A/S. Gemensamt för de tre trålare som beställts till Färöarna och Danmark är att de byggs vid det turkiska varvet Tersan Shipyard.

Den första av beställningar till Färöarna är en 86 meter lång (enligt Tersan Shipyard, 89 meter enligt Skipsteknisk) fabrikstrålare till företaget JFK Trol p/f. Båten ska ersätta den nuvarande KG 180 Gadus och få samma namn. Den nuvarande KG 180 Gadus byggdes 1987 på Langsten Slip & Båtbyggeri AS i Norge och är 58 meter lång. Skrovet byggdes på A/S Tangen Verft. Bruttotonnaget är 2 136 ton och den är utrustad med en Wärtsilä Wichmann 10V28A dieselmotor på 3 000 kW. Den nya båten är mycket större och ska enligt Skipsteknisk utrustas med en motor på 7 000 kW. Båten ska få sovutrymmen för 43 personer.

Gadus. Bild: Skipsteknisk

Den andra beställningen till Färöarna är en fabrikstrålare till P/f Havborg. Ägare av företaget är familjen Johannesen och Skipsteknisk ska även tidigare ha konstruerat fiskebåtar till dem. Båten är tänkt att bli 87,5 meter lång. Idag finns ingen fiskebåt med namnet Havborg eller ens någon som ägs av P/f Havborg. Faktum är att inte ens ett bolag med namnet går att hitta på nätet, däremot finns P/f Enniberg som ägs av familjen Johannesen. P/f Enniberg äger en fabrikstrålare vid namn TN 180 Enniberg. Den byggdes 1990 på Mjellem & Karlsen Verft AS i Norge. Den är 71 meter lång och har ett bruttotonnage på 2 578 ton. Motorn är en Wärtsilä 9L32 diesel på 4 500 kW. Den nya Havborg är tänkt att bli företagets andra fiskebåt då TN 180 Enniberg ska behållas. Den byggs med sovutrymmen för cirka 40 personer. Havborg har samma grundkonstruktion som nya Gadus.

Havborg. Bild: Skipsteknisk

De tredje trålaren som Skipsteknisk konstruerat för nordiska fiskeriföretag och som ska byggas vid Tersan Shipyard är en räktrålare som Ocean Prawns A/S beställt. Båten ska bli 82 meter lång och ha utrymmen för en besättning på 35 personer. Av bilderna att döma ska båten ha kanadensisk flagg och kanske ska den ersätta den nuvarande Ocean Prawns som är 75 meter lång med ett bruttotonnage på 3 751 ton. Den nuvarande Ocean Prawns byggdes 1984 på Langsten Slip & Båtbyggeri AS med ett skrov byggt på A/S Tangen Verft. Huvudmotorn är en Wärtsilä 12V32E diesel.

Trålaren till Ocean Prawns. Bild: Skipsteknisk/Tersan Shipyard

Någon fiskebåt av denna typ existerar inte i Sverige. På 1970-talet fanns det dock en, GG 87 Salmo. Det är den enda fabrikstrålare som funnits i Sverige.

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!