GG 522 Tunafors

Fiskebåt som byggdes 1965 vid varvet I Rosslau, Össtyskland. Levererades 1965 till Gunnar Johnsson, dennes svågrar Eisten Carlund och Ragne Linde samt Nils-Olof Lorentsson på Donsö. Vid leveransen på 150 bruttoton och 31 meter lång. Partrålade tillsammans med GG 359 Dunö.

GG 522 Tunafors

GG 522 Tunafors

1976 såldes båten till Olle, Gunnar, Bror-Lorens och Inge Backman. Bytte då namn till GG 438 Clipperton. 1979 ombyggd vi Donsö Varv AB, 1981 fick båten nytt däckshus vid Brdr. Jensens Skibsværft i Grenå. I slutet av 1981 sålde Olle Backman sin andel till de andra delägarna.

Ombyggd till häcktrålare vid Karlstads Varv AB år 1985. Därefter 32 meter lång och 180 bruttoton. Ny motor 1986 och bruttotonnaget ökat till 190 ton. 19190 sålde Bror-Lorens Backman sin andel till de övriga två delägarna. Nytt helt shelterdäck byggdes 1994 vid ett varv i Gdynia. Därefter 217 ton.

Såld till Timo och Tervo Rantanen i Nystad, Finland, år 1997 som FIN-164-T Amazon. Åter i Sverige 2004, byttes mot en annan båt och blev SIN 72 Rönnfors med Brantevik som hemmahamn samt med Tord Carlsson (65%) och Sven Andersson (35%) som ägare.  Två år senare såld vidare till AB Sandettie (Ove Jansson) på Hönö och blev GG 436 Sandettie,  I princip omedelbart vidaresåld till Jonas Klingander (60%), Mikael Olofsson (29%) och Johan Islander (20%)  och blev GG 234 Kennedy. Tre år senare sålde Islander sin andel.

Såldes 2007 till PFG Fish AB (51%), ett bolag i vilket ägarna bakom Clipperton, Midsjö, Röröbåten Themis Ryberg) med flera hade intressen och Marina av Hönö Fiskeri AB. Båten fick namnet GG 570 Marina av Hönö och lades upp som så kallad kvotbåt. Såldes 2008 till Sten och Gunnar Westerberg på Vrångö som GG 410 Valöskär. Som inbyte fick PFG Fish den tidigare Valöskär. Överfördes 2010 på Valöskär AB som har tidigare båtägarna som aktieägare. Båten är i aktivt fiske än idag och fiskar räkor.