Tjörnvarvet

Tjörnvarvet på Ängholmen i Rönnäng grundades 1977 som Rönnängs Svets. Företaget byggde under 1980-talet och 1990-talet ganska många fiskebåtar. Under 2000-talet har det med tiden blivit allt färre. Varvet har idag cirka 10 anställda.

Många av de båtar som Tjörnvarvet byggt existerar än idag. Däribland flertalet av de båtar som levererats till familjen Gustafsson på Dyrön (GG 330 Carmona) och familjen Arvidsson i Rönnäng (GG 778 Lövön). Familjen Arvidsson (Mats Arvidsson) äger också Tjörnvarvet , i alla fall tidigare, tillsammans med familjen Björn Karlsson.

Den senaste Lövön från 2012 är fortfarande GG 778 Lövön, senaste Carmona förstås fortfarande GG 330 Carmona. Carmona från 2001 blev sen NC 330 Kristin, hemmahörande i Cuxhaven och ägd av ett dotterbolag till Kristine Fiskeri på Donsö i Sverige. Idag är

Carmona från 1997 ska idag finnas på Irland och fortfarande ha samma namn. Lövön som byggdes 1996/97 finns också den på Irland medan Lövön från 2001 finns i Norge och har namnet Sille MarieKristin som byggdes 1998 hette tidigare HG 350 Luna, idag S 449 Myggenes, och återfinns i Danmark där också systerbåten Victoria idag återfinns som HM 635 Karbak, hemmahörande i Hanstholm och ägd av Karbak ApS.

Astrid Marie som byggdes 1985/86 finns idag i Namibia och heter Dyrnesvag. Ombyggd och förlängd. Andra fortfarande existerande båtar är Ronan Ross och Sarah David, båda byggda 2003, Vingafjord byggd år 2000 och Fjelldur från 2002 som också den finns i Namibia under namnet Ocean Fresh.

Idag är varvet framförallt ett reparations- och underhållsvarv även om en och annan fiskebåt färdigställs och en del andra enklare typer av båtar byggs.

Tjörnvarvet

Tjörnvarvet

Båtar byggda vid Rönnängs Svets/Tjörnvarvet, namn, år, hemmahamn, köpare (troligen inte komplett)

Hjärterö, 1978, Rönnäng
Helgoland, 1979, Bua,
Grinopp, 1980, Arild,
Tabor, 1981, Fotö,
GG 21 Zentha, 1981, Rönnäng,
Princess n´ fissa, 1982, Alger, Algeriet
Tayeb Mascara, 1982, Chershell, Algeriet
Ekenäs, 1983, Båtfjorden,
Mikadon, 1984, Ronehamn,
Kätty, 1984, Hönö,
Carmita, 1985, Sturkö, (senare bl.a. SD 437 Viken av Edsvik)
GG 64 Astrid-Marie, 1986, Rörö, familjen Johansson
GG 73 Ingun, 1987, Fotö, familjen Ivarsson (skrovet byggt på Götaverken-Arendal)
Saenes, 1987, Dalvik, Island (senare GG 500 Vingaskär)
GG 778 Lövön, 1987, Rönnäng, Lövön AB
Cornelia, 1988, Hönö,
Björg, 1988, Västmannaöarna, Island
Halland, 1989, Glommen
GG 876 Stenskär, 1994, Dyrön
GG 778 Lövön, 1996, Rönnäng, Lövön AB
GG 330 Carmona, 1997, Dyrön, familjen Gustafsson
GG 36 Kristin, 1998, Donsö,
GG 578 Victoria, 1999, Öckerö, familjen Nicklasson
Eva Marie, 1999, Glommen,
GG 173 Vingafjord, 2000, Hönö, Abrahamsson
GG 778 Lövön, 2001, Rönnäng, Lövön AB
GG 330 Carmona, 2001, Dyrön, Båt GG 330 Carmona AB
Fjelldur, 2002, Säbyvik Norge
S 411 Sarah David, 2003, Skibbereen Irland, (skrovet byggt på Riga Shipyards)
S 412 Ronan Ross, 2003, Skibbereen Irland, John D O’Sullivan & Sons (skrovet byggt på Riga Shipyards)
GG 778 Lövön, 2012, Rönnäng, Lövön AB (skrovet byggt på Riga Shipyards)
GG 330 Carmona, 2014, Dyrön, Båt GG 330 Carmona AB, (skrovet byggt på Riga Shipyards)
GG 707 Arkö, 2018, Dyrön, Arkö Fiske AB (skrovet byggt på Riga Shipyards)

Eventuellt är fler skrov än vad jag angett byggda på andra varv.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!