MSC prisar hållbara företag

För tredje året i rad delar MSC ut priser till hållbara företag inom fiskindustrin. Årets vinnare av priset ”Guldfisken” är BioSalma, vars kosttillskott är Sveriges första med märkning från både MSC och ASC. Utmärkelsen ”Årets eldsjäl” går till Fisky Business och ”Årets pionjär” är Sushi Yama.

vinnare
Vinnarna

Idag finns det gott om vildfångade MSC-märkta fiskprodukter i butikernas hyllor och frysdiskar, och odlad ASC-märkt fisk blir allt vanligare. Fiskolja är en produkt som finns i många omega 3 tillskott, och där det också är viktigt att välja miljömärkt så att man vet att oljan kommer från hållbara bestånd.

BioSalma har som första företag tagit fram en fiskolja med både odlad ASC-märkt fisk och MSC-märkt vildfångad fisk. Därför får de hållbarhetspriset ”Guldfisken”, som delades ut under Sjömatsdagen, MSC:s och ASC:s årsmöte, den 16 maj 2019.

– Vi är glada att få uppmärksamhet för vårt hållbarhetsarbete, och att vi som ett mindre företag kan vara med och göra skillnad, säger Emil Oldén, VD för BioSalma, i ett pressmeddelande.

Emil Oldén är VD i BioSalma Fresh AB vars styrelse består av Johan Broander. Fiskoljan med omega 3 som företaget säljer tillverkas av företaget Pharmatech AS i Fredriksstad i Norge. Företaget köper in olja tillverkad från avfall och rens från lax men även olja från tobis, torskrens, sillrens. De tillverkar även för andra kunder med egna varumärken som exempelvis NaturaMed Pharma AB. Det sistnämnda företaget är norskägt med Bodil Arnesen, Frode Kåsin och Eirik Rake Helgesen som ägare.

Ägare av Pharmatech AS är Geir Lund och Mette Kristin Lund via GME Holding AS. GME Holding äger också fler företag som Biopharma AS, Biosan AS, Farmateket AS och Multilab Østfold AS.

Familjeföretaget Fisky Business AB i Lund år utmärkelsen ”Årets eldsjäl”. Deras foodtruck (ett finare namn för gatukök) är den första i sitt slag som blivit MSC-certifierad i Sverige. Ägare av företaget är Hannes Kindeberg (VD) och hans sambo/fru/partner Sofia Lindmark (styrelseledamot). Suppleant i styrelsen är Susanne Kindeberg (sannolikt mor till Hannes Kindeberg)

– Det är väldigt positivt att restauranger certifierar sig, det gör det möjligt för konsumenterna att på ett enkelt sätt välja miljömärkt även när de äter ute. Genom att köpa märkta produkter bidrar man helt enkelt till ett hållbart fiske, säger Linnéa Engström, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

För sina satsningar på att certifiera hela kedjan, så de kan servera miljömärkta produkter från havet på sina restauranger, tilldelades sushikedjan Sushi Yama utmärkelsen ”Årets pionjär”. De är den första sushikedjan i Sverige som låtit certifiera sig. Idag är räkorna ASC-märkta och planen är att även ha alla musslor MSC-märkta.

Sushi Yama AB är en franchiseföretag utan anställda som drivs av Ninos George (VD), Sargon George (styrelsemedlem) och George Challma (styrelsesuppleant). Den sistnämnde driver också kaffekedjan Coffeehouse by George. Ninos George och Sargon George äger dock flertalet restauranger i kedjan genom moderbolaget Totoko AB och dess dotterbolag. Antalet anställda i Totoko AB är totalt 210 personer.

Advertisements