GG 1010 Söderö I

Byggd 1937 vid Skredsviks varv för Emanuel Karlsson i Hönö-Röd som GG 468 Standard. Vid leveransen på 55 bruttoton, 19 meter lång och med en 1-cyl Bolinder på 120 hk. Påseglad av färjan M/S Esbjerg i Esbjergs hamn år 1939. Sjönk, men bärgades och iståndsattes igen.

GG 468 Standard

GG 468 Standard innan kriget

Var en av tio fiskebåtar som uppbringades av tyska marinen vid påsk 1941. Tillsammans med GG 372 Sverige och GG 507 Britt, båda från Hönö-Klova befann sig Standard på fiske vid Lingbank i Nordsjön när båtarna beslagtog och uppbringades av tyska marinen. Båtarna fördes till Stavanger där målades svarta av tyskarna och besättningen förhördes. I fallet Standard kanske det inte var en så stor skillnad då den ovanligt nog var målad i en mörk färg på bilder från innan kriget. Från Stavanger fördes båtarna inklusive alla fiskare till Skagen och sedan till Frederikshavn varefter de fördes till Kiel i likhet med sju andra båtar som uppbringats på annan plats.  Båtarna kom hem till Sverige igen den 6 juni fetr att tyskarna till slut släppt dem. Enligt boken Fiskebåtarna och varven såldes Britt inte till Hönö förrän 1942, men uppenbarligen måste detta vara fel då den enligt Jemy Karlsson på Hönö (intervjuad i boken Dom hade inget val) var i dennes ägo påsken 1941. Måhända registrerades inte köpet förrän 1942, men genomfördes 1941.

1961 såldes båten till Kurt Andersson på Klädesholmen som  LL 366 Ringön och 1964 vidare som LL 368 Söderö I till Stig Johansson, Ingemar Hilmersson och Gunnar Svensson på Smögen. Fick samma år en ny motor, en 2-cyl Skandia på 210 hk.

Till Göteborg år 1976 som GG 1010 Söderö I med Johnny Bengtsson som ägare. Användes också som fritidsfartyg. Såld som fritidsfartyg 1979. Såld till Falkenberg 1982 där den fortfarande finns, numera ägd av Ideella föreningen för M/S Söderö av Falkenberg bevarande.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.