GG 395 Carnegie

Byggt i Strömstad 1909 för Årnäs AB, ett dotterbolag till D. Carnegie & Co. 42 bruttoton och 17 meter lång med en Avance 1-cyl motor på 35 hk. Använd som fraktbåt för bryggerivaror. Såld 1913 som GG 395 Carnegie till Hönö-Klova och August Julius Johansson, Johan Johansson samt Andreas Larsson. Användes av dem både som fiskebåt och för fraktfart.

Fiskade 1922-24 i USA och gick också i fraktfart i Centralamerika och Västindien.  Vid hemkomsten gick partrederiet i konkurs och båten lades upp.

GG 395 Carnegie

GG 395 Carnegie i Miami 1924

Såld 1926 som LL 480 Carnegie till Lars Olén Persson, Evald Karlsson och Herbert Karlsson i Hasselösund. Vidaresåld 1929 till Ragnar Andersson och Osvald Karlsson på Klädesholmen  som MD 484 Candy. 1930 såld till Atlas Diesel AB i Stockholm. Motorn bytt till en Atlas Polar om 80 hk. Såld samma år med namnet Polar till Smögen där båten döptes om till LL 247 Magne. Ägare var Verner Larsson, Evald Stranne och Oscar Olsson.  Såld 1933 igen, med samma namn och nu till Robert Wilhelmsson, Arvid Wilhelmsson och Roland Wilhelmsson. Hemmahamn förblev Smögen. Motorn bytt 1935 mot en June-Munktell på 120 hk som sen byttes ut 1946 igen, mot en June-Munktell 2-cyl på 150 hk.

1979 såld som LL 247 Candy, fortfarande i Smögen, till Per-Olof Olofsson och Olle Andersson. PÅ körd vid kaj av trålaren Neptun samma år och kondemnerad, Upphuggen 1983.