GG 472 Ejdern

Byggd 1891 som H 165 Cricket vid Mackie & Thomson Ltd, Govan, Glasgow för British Steam Trawling Co Ltd i Hull (familjen Robins). 1911 såld till John Colquhoun i Glasgow som direkt sålde båten vidare till Carl Gustav Isac Levin i Göteborg. På 161 bruttoton med en ångmaksin på 45 hk från Muir & Houston i Glasgow.

I Sverige blev båten GG 672 Ejdern. 1912 såldes hon till ett bolag som hette Fiskeri AB Ejdern och där var Gustav Levin delägare. 1915 såldes Ejdern för 3 700 kronor vidare till Nils Ahlner från Smögen. Till befälhavare utsågs den oexaminerade skepparen Nils Nilsson från Smögen.

Förliste 1919 av okänd anledningmen sannolikt minsprängd väster om Skagen:

Under flera års tid fiskade Ejdern i Kattegatt och Skagerrak men hon blev tyvärr offer för första världskriget fasor. Ejdern var en av de fyra ångtrålare som krisförliste. De övriga var Venus, Agnes och Gilbert. Händelseförlopp: Tisdagen den 4 mars 1919 på morgonen avgick Ejdern samtidigt som en annan ångtrålare, Asta från Göteborg för att idka fiske NV om Skagen. De båda fartygen höll sig under fisket i varandras närhet tills dess Asta vid 17-tiden på torsdagen den 6 mars anträdde återfärden till Göteborg. Astas befälhavare hade dessförinnan ett samtal med kapten Nilsson på Ejdern vilken på fråga om han ämnade återvända till Göteborg förklarade att han endast hade 190 lådor sill och samtidigt gjorde en handrörelse västerut att han ämnade fortsätta fisket i denna riktning. Fartygen hade då befunnit sig 8 till 9 distansminuter VNV Skagen. Under fisketuren hade Astas besättning iakttagit ett stort antal drivande minor varför hela tiden två man stått på utkik. Astas befälhavare var övertygad om att samma försiktighetsåtgärd iakttagits på Ejdern. Under färden hade vackert väder med klar luft varit rådande.

Vid Ejderns förlisning dog 10 personer, alla från Göteborg eller Bohuslän.