Ålderdomliga fiskebåtar gör ”Deadliest Catch” så farligt

I jämförelse med europeiska fiskeflottor är den US-amerikanska fiskeflotta som ägnar sig åt krabbfiske och torskfiske i Berings hav mycket ålderdomlig. Det är inte ovanligt att fiskebåtarna är mer än 50 år gamla och mycket vanligt att de är mer än 30 år gamla. Exempel på sådana båtar är Blue North på 608 ton som är byggd 1945 och Blue Gadus på 668 ton. Båda två är fortfarande i aktivt fiske tillsammans med många andra äldre båtar.

De US-amerikanska fiskebåtarna har också många anställda i jämförelse med europeiska motsvarigheter. De är dessutom väldigt små jämfört med europeiska båtar som ägnar sig åt storsjöfiske och djuphavsfiske. De ålderdomliga och små båtarna och den stora personalstyrkan ombord leder till att det US-amerikanska fisket efter krabba och torsk i Berings hav och Alaskabukten är långt mycket farligare än motsvarande fiske i Europa, dvs fisket i Barents hav och andra delar av Nordatlanten. Fisket i Berings hav och Alaskabukten hör till de allra farligaste yrkena i USA:

Arbejdsulykker med dødelig udgang  Ifølge statistikken er 32 fiskere døde på jobbet i 2012 , hvilket er et fald i forhold til sidste års kedelige rekord på 42 døde. Alligevel er erhvervet fortsat et af USA’s mest dødsensfarlige erhverv, med en for 2012 dødelighed på 117 personer pr. 100.000 arbejdere, i forhold til et almindeligt erhverv som et job i byggebranchen hvor tallet er helt nede på 17.
I Alaska er der registeret 158 fiskere der døde mellem 2000 og 2012, heraf var 49 af disse dødsfald besætningsmedlemmer, der var faldet overbord.

De nämnda båtarna ägs av Blue North Fisheries som främst sysslar med backefiske (långrevsfiske, linfiske) efter stillahavstorsk, hälleflundra, pollock och sabelfisk (sablefish, blackcod). Av företagets båtar är dock en båt inriktad på krabbfiske som ju är det som TV-programmet Deadliest Catch handlar om.

Just företaget Blue North har dock beställt en ny båt för backefiske som liknar moderna europeiska backebåtar. Det kommer att göra fisket i Berings hav betydligt mindre farligt. Istället för att behöva arbeta på det öppna däcket kommer fiskarna att arbeta inuti fiskebåten. Förändrat förvaltningsssystem och kvoter har dessutom lett till lugnare förhållanden inom fisket i Berings hav:

De nyeste sikkerhedsforanstaltninger, man kan bygge ind i et fiskefartøj, er netop nu under bygning ved et værft nord for Seatle USA, for den nette sum af 35 millioner dollars. Et 190 fods stort fartøj, der nu vil gøre det muligt for fiskerne ombord , at arbejde sikkert, og ikke som tidligere, at arbejde på åbent dæk, hvor man er kastebold for et lunefuldt vejr.

Skibet , der er bestilt af det amerikanske Blue North Fisheries i Seattle, repræsenterer det bedste indenfor sikkerhed for besætningen og er kulminationen på bestræbelserne på, at sikre fiskerne bedst muligt.

[…]

Bedre forhold for fiskerne  Ud over at holde besætningen væk fra de store bølger , er det et fartøj, der er designet til at fungere som et flydende fiskefabrik. Blue North’s mål er at behandle mere end 90 procent af fisken når den landes, og derved minimerere spildet, som for de foregående år har været temmelig stort.

I mange år har de forskellige besætninger, på skibene ved fiskefeldtet, konkurreret mod hinsanden, i et forsøg på at fange så mange fisk som overhovedet muligt, i henhold til en stram akkord. Men nu er torsken reguleret under et nyt kvote system, der har lettede presset mod besætningerne på skibene. Man skal således ikke længere forsøge at fange så mange fisk som muligt, men i stedet konsentrerer sig om, at få så meget ud af den fisk man fanger, i stedet.

Reglering av fisket, införande av individuella överförbara kvoter (2005 i krabbfisket), förbättrad lagstiftning och modernisering av fiskeflottan samverkar alltså för att göra arbete mindre farligt och mer ekonomiskt lönsamt. Blue Norths nya fiskebåt visar framtiden för fisket i nordöstra Stilla Havet, men betyder väl sannolikt att Discoverys program om machofiskarna i Alaska så småningom kommer att sluta sändas. Jobbet kommer i framtiden inte att vara så farligt. Bra för fiskarna, kanske sämre för Dicovery Channel.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.