Pallas Shipping

Pallas Shipping AB med moderbolaget Pallas Group AB har sitt kontor i Fiskebäck men är egentligen inte att betrakta som ett Fiskebäcksrederi. Företaget har kopplingar tillbaks till fisket och fiskelägen, men inte till Fiskebäck utan ursprunget till företaget står att finna i Edshultshall (Halla) på Orust.

1937 köpte Anders Pettersson loggerten Pallas som hade byggts i Tyskland 1903. Palls användes både för drivgarnsfiske av sill vid Island och som fraktfartyg i många år. Sjävlka Pallas finns kvar än idag som fritidsfartyg i Stockholm. Anders Pettersson var gammelmorfar till grundaren av det moderna Pallas Shipping, Fredrik Johansson.

1999 startade Fredrik Johansson firman Pallas Trading i Edshultshall. Från start var det ett renodlat oljeförsäljningsbolag med försäljning av motoroljor , eldningsolja och diesel på kontrakt med Elf och Sannes (ägt av Shell). Därför bytte firman snart namn till Pallas Oljor år 2001 samtidigt som ett samarbete med Broströms Oljor påbörjades. Åren 2002-2004 öppnade företaget bensinmack i Ellös och slöt kontrakt med ytterligare 8 bensinmackar och företaget båtmackar om leveranser. För frakten av bensin och diesel hade företaget tankern Pallas.

2005 köptes en ny tanker som seglade i timecharter för Topoil AB. Topoil AB med huvudkontor på Nya Varvet i Göteborg är ett dotterbolag till danska Bunker Holding A/S, ett stort bunkerföretag som har verksamhet i hela världen.  Det ingår i USTC-koncernen som ägs av Torben Østergaard-Nielsen. Några år senare såldes båtarna och den lokla bensinverskamheten såldes till Swea Energi AB, ett företag med kontor i Kungsbacka som ingår i den irländska koncernen DCC med nästan 10 000 anställda.

Istället införskaffade rederiet ett torrlastfartyg, Pallas Ocean, som sattes på ett timecharterkontrakt med Thunbolagen. Denna båt ägs idag av Ocean Rederi AB i vilket företag Pallas Group AB äger 60%. Pallas Ocean är bekvämlighetsflaggad på Barbados.

I slutet av 2000-talet flyttade rederiet sitt huvudkontor till Göteborg och Skeppsbron, för att några år senare flytta till Fiskebäck. I samma veva förvärvades kemikalietankern Pallas Glory och började frakta kemikalier i nederländska North Sea Tankers tankfartygspool. En börsnotering genomfördes också och Pallas är idag ett av de få börsnoterade rederier som finns i Sverige.

Idag har företaget två tankfartyg, Pallas Glory och Pallas. Bägge är bunkertankers och det sistnämnda seglar på ett flerårigt timecharteravtal med Topoil medan det förstnämnda seglar på avtal med Bomin and Bunkers Gibraltar, ett dotterbolag till Bunker Holding precis som Topoil. Bägge fartygen är bekvämlighetsflaggade i Gibraltar. I Gibraltar har ockdå Pallas Shipping flera dotterbolag. Företaget har ett 30-tal anställda.

Pallas

Pallas

Huvudägare i Pallas Group AB med 50% av aktier och röster är Edshultshalls Holding AB, ett företag ägt av Fredrik Johansson. Övriga större ägare i Pallas Group AB är Inge Pettersson, Osir AB (David Bäckerbo), Majnabbe Motor AB (Anders Steiner) och Avanza. I styrelsen för Pallas Group AB sitter Fredrik Johansson, Lars Stensman och Inge Pettersson.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Pallas Shipping”

Kommentarer är stängda.