Torskboomens fiskebåtar

På 1980-talet bedrevs ett omfattande torskfiske i Östersjön. Orsaken till detta var att torskbeståndet i Östersjön exploderade som en följd av övergödningen. Fisket blev sannolikt alldeles för stort och beståndet fiskades snabbt ner. Det var dock mycket lönsamt för yrkesfiskarna och ledde till en kraftig ökning av antalet nybyggda fiskebåtar. Många båtar byggdes också för andra länder som en följd av detta. Svenska yrkesfiskare beställde dessutom båtar från andra länders varv, främst från Danmark och Norge.

Gamla varv som Öresundsvarvet (i form av Bruces Shipyard, BA Stålbåtar och Landskrona Steel Boats), Kalmar Varv och Götaverken Arendal fick en nådatid som skrovbyggare och eller fiskebåtsvarv. De överlevde därmed längre än de annars skulle gjort.

Mattssongruppen med FEAB i Uddevalla lyckades växa till en stor varvskoncern med verksamhet i bl.a. Marstrand och Karlstad samt delägarskap i Bruces.

Många andra varv och verkstäder började också bygga ståltrålare, ibland bara skrov, ibland hela båtar, ibland bara färdigställande av båtar. Bland dem fanns Tjörnvarvet, Ö-varvet, Smögens Plåt & Svets, Kungshamns Slip & Mekaniska Verkstad, Sotenäs Mekaniska Verkstad, Åsiverken, Sydväst Stålbåtar AB, Träslövsläges Varv, Skillinge Marin med flera.

Alla båtar som byggdes var häcktrålare, många byggdes med hytten föröver men många var också mer traditionella. I slutet av 1980-talet byggdes en del som också var försedda med RSW-tankar för att kunna kombinera torskfiske i Östersjön med pelagiskt fiske. Andra båtar byggdes om och förlängdes så att de också rymde nån eller några RSW-tankar. Dessutom byggdes under perioden en del mindre fiskebåtar för kräftfiske och garnfiske på framförallt Västkusten.

En del andra båtar byggdes också, framförallt för Fiskebäck och Rörö. Flera av dessa båtar byggdes för pelagiskt fiske med flyttrål eller snörpvad. Dessutom byggdes en hel del mindre båtar avsedda för kräftfiske på Västkusten.

Torskfisket tog dock slut och många av de levererade båtarna hann knappt börja fiska torsk förrän torskboomen i Östersjön var över. Många såldes därför till Skottland, Norge och Irland där de flesta fortfarande används än idag. Andra har senare köpt tillbaks till Sverige för att användas i torskfisket i Östersjön eller kräft- och räkfisket i Skagerak och Kattegatt. Förteckningarna nedan gör inte anspråk på att ha med alla båtar som byggdes under torskboomen i Östersjön på 1980-talet.

BA Stålbåtar

Bruces Shipyard AB

Götaverken Arendal

Kalmar Varv
Karlstadsverken
  • GG 59 Sette Mari, 1983, Hönö, Sture Larsson
  • GG 334 Timor, 1984, Öckerö, Lambert Alexandersson m.fl.
  • GG 969 Arcansas, 1984, Björkö
  • GG 181 Västerland, 1984, Hönö, Douglas Sörensson och Kjell Sörensson
  • GG 346 Renland, 1984, Öckerö, Aste Karlsson med flera
  • FG 24 Glomfjord, 1987, Glommen, Jan Andersson
  • VG 25 Almy West, 1987, Båtfjorden (Bua), Torkelsson (skrov byggt i Åmål)
  • GG 312 Särö, 1988, Fiskebäck, Uno och Börje Börjesson (skrov byggt i Åmål)
  • GG 69 Malö, 1988, Fiskebäck?, (skrov byggt i Åmål)
  • KN 20 Vienna, 1988, Karlshamn, Rolf och Ulf Svensson (skrov byggt i Åmål)
Johs. Kristensen Skibsbyggeri
Kungshamns Slip & Mekaniska Verkstad

Landskrona Steel Boats

Marinvarvet Fårösund

Skillinge Marin

Smögens Plåt & Svetsindustri

Sotenäs Mekaniska Verkstad

  • GG 411 Ryvingen, 1987, Björkö, Björn Kristiansson m.fl., skrovet tillverkat på Bruces Nya Mekaniska Verkstad i Landskrona.
Strandby Værft

Sydväst Stålbåtar AB

  • Björnö, 1983
  • Tokaj, 1987
  • GG 787 Skandia, 1988, Öckerö, Mats Palm och Jan Olsson, skrov
  • GG 39 Rossö, 1988, Rörö, Åke Lundgren, Folke Olausson och Sterner Lundgren, skrov
  • VY 76 Boköland, 1991

Tjörnvarvet

  • VG 37 Ekenäs, 1983, Båtfjorden,
  • VY 222 Mikadon, 1984, Ronehamn, Per-Inge Pettersson m.fl.
  • Kätty, 1984, Hönö,
  • KA 70 Carmita, 1985, Sturkö, (senare bl.a. SD 437 Viken av Edsvik)
  • GG 64 Astrid-Marie, 1986, Rörö, familjen Johansson
  • GG 73 Ingun, 1987, Fotö, Gösta Ivarsson m.fl. (skrovet byggt på Götaverken-Arendal)
  • GG 778 Lövön, 1988, Rönnäng, Lövön AB (skrovet byggt på Götaverken-Arendal)
  • GG 380 Cornelia, 1988, Hönö, Erling Andersson m.fl. (skrovet byggt på Götaverken-Arendal)
  • FG 57 Halland, 1989, Glommen, Lars Dahlqvist m.fl. (skrovet byggt på Götaverken-Arendal)

Träslövsläges Varv

Valdemarsviks Båtvarv

Åsiverken

  • VG 25 Almy West, 1987, Båtfjorden (Bua), Torkelsson (skrov)
  • GG 312 Särö, 1988, Fiskebäck, Uno och Börje Börjesson
  • GG 69 Malö, 1988, Fiskebäck?, (skrov)
  • KN 20 Vienna, 1988, Karlshamn, Rolf och Ulf Svensson (skrov)

Ö-varvet

  • GG 787 Skandia, 1988, Öckerö, Mats Palm och Jan Olsson, skrov från Sydväst Stålbåtar AB i Kallhäll
  • GG 39 Rossö, 1988, Rörö, Åke Lundgren, Folke Olausson och Sterner Lundgren, skrov från Sydväst Stålbåtar AB i Kallhäll
  • GG 774 Clupea, 1991, Öckerö, Anders Antonsson, Aste Karlsson och Eisten Arnesson

Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.