Byggd på Holms skeppsvarv i Råå år 1940 för Olof Möller, Karl Höglund och Johannes Möller på Donsö. 62 bruttoton, 19 meter lång och med en Skandia 2-cyl med 130 hk. 1956 sattes en Skandia 2-cyl 180 hk in i båten och 162 en Skandia på 210 hk. Från 1949 ägdes Brita av Olof Möller tillsammans med sönerna Arne Möller och Johannes Möller.

GG 159 Brita 1967.
Till Rörö 1977 med bibehållet namn och nummer. Köpare var Arvid Bryngelsson, Gunnar Bryngelsson och Helmer Bryngelsson. 1978 sattes en Volvo-Penta diesel med 300 hk in i båten.
1993 såld till Föreningen för Träbåtens Bevarande, Såld till Senegal 1996 som Brita-Ila för fortsatt fiske. På väg till Senegal i december 1996 sprang hon läck, bärgades in till Delfzijl där hon belades med kvarstad för bärgningskostnaden. Köpt av någon person lokalt i Nederländerna, upprustad och ombyggd. Heter idag GG 150 Dinos eller GG 159 Dinos.

Dinos