SD 578 Vikingö – räkfiskare med problem

Häromdagen anmälde Havs- och vattenmyndigheten minst en svensk räkfiskare för olaglig dumpning av räkor. Om det är flera båtar eller bara en båt som är anmälda är lite oklart, men SD  578 Vikingö är i alla fall anmäld. Det är en fiskebåt och ett fiskeriföretag som länge gått med förlust. Bolaget SD 578 Vikingö AB är enligt de officiella siffrorna i det närmast konkursfärdigt.

Huvudägaren i SD 578 Vikingö och skeppare ombord är Janne Jansson. Han menar att han inte ägnar sig åt någon som helst uppgradering av fångsten, dvs ingen dumpning av råräkor, utan bara åt utkast av så kallad lus, de allra minsta räkorna. Alla räkfiskare kastar ut lusen och det är inte att anse som olaglig uppgradering.

Problemet är att svenska räkfiskare med all sannolikhet också kastar ut råräkor, dvs mindre räkor som inte kan säljas färska och kokta för uppemot 100 kronor kilot utan för betydligt mindre pengar än så, närmare 15-20 kronor kilot. Vid lönsamhetsproblem är alltså drivkrafterna att slänga ut råräkor för att uppgradera fångsten mycket starka. Att sådana utkast förekommer vittnar siffror som de danska yrkesfiskarnas organisation offentligjort. Dansk och svenska räkfiskare fiskar på samma ställen, bredvid varandra, men svenska båtar landar 70% kokräka och 30% råräka medan danskarna landar 70% råräka och 30% kokräka. Det är uppenbart att nåt inte stämmer inom det svenska räkfisket.

Nu har alltså den första svenska räkfiskebåten anmälts för misstanke om uppgradering. En båt som sannolikt kan gå i konkurs när som helst och eventuellt leder ett åtal till att Janne Jansson slutar helt med fisket:

Ices har beräknat att så mycket som 22–31 procent av de fångade räkorna kastades över bord 2011 och 2012, därför att de var för små för att ge bra avkastning.

– Myndigheterna vill nog väl. Men när det gäller lusen är den osäljbar och många kastar den över bord. Vi har ännu inte så fina redskap att de kan selektera räka på några millimeter och på land kastas den i alla fall om vi tar in den, säger Janne Jansson.

– Det talas mycket om råräka, men det är inte den vi dumpat. Fungerar myndigheternas dokumentation kommer den att visa detta. Vi fiskar med 48 millimeter maskor i trålen som också har rist. Ofta är det ändå omöjligt att undvika lusen, säger Janne Jansson.

– Blir det nu ett rättsfall av mig, så kan detta avgöra hela den svenska räkfiskeflottans framtid.

Oroad. – Klart att jag är orolig. Men vi har skött detta som de flesta andra. Döms jag är det slutet för svenskt räkfiske, befarar Janne Jansson.

Att det skulle drabba alla svenska räkfiskare är dock inte troligt, men fler lär lägga av om risken att åka fast ökat.

Nu är det inte bara så att Janne Jansson riskerar åtal för dumpning av räkor. Sen tidigare är han också misstänkt för andra olagligheter, för att ha fiskat utan VMS-sändare. Det en radiosändare som talar om var fiskebåten befinner sig och som används för att se om en fiskebåt fiskar där den har tillstånd att fiska. Det är dock inte den enda radiosändaren ombord. Det finns också en AIS-sändare som kan användas för att se var fiskebåten befinner sig. En sådan har Vikingö haft och myndigheterna har istället kunna använda den. När det gäller dessa misstankar är det onekligen så att regelverket är fyrkantigt som Janne Jansson säger:

– Det är väldigt fyrkantigt. Jag beställde en ny sändare i januari. Det är en firma i Danmark som har hand om det här systemet och som sedan säljer vidare sändarna till firmor i Sverige och det har tagit en jäkla tid. Det här systemet fungerar inte om det inte finns reservapparater, säger Janne Jansson.

Myndigheterna menar dock att de faktiskt inte har nåt val. De måste anmäla Janne Jansson för att ha fiskat utan VMS. Om det blir åtal är däremot upp till åklagarmyndigheten. Nuvarande SD 578 Vikingö (egentligen VIkingö Nord) är en medelstor räkfiskebåt på 88 bruttoton och udner 20 meter lång som inte hör till de största inom svenska räkfiske. Det hela visar att det även bland de förhållandevis små båtarna eventuellt kan förekomma oegentligheter. Vi ska dock samtidigt komma ihåg att Janne Jansson och Vikingö inte är bevisat skyldiga till nåt brott ännu. Rent formellt har de inte gjort sig skyldiga till något brott eller några olagligheter. De är än så länge bara misstänkta för det . I två fall.

Den nya VIkingö köptes 2013 medan den båt de tidigare ägde samtidigt såldes till Cook Islands och Carina Offshore Ltd. Den båten var på 152 bruttoton. Det är möjligt att denna affär förbättrade det ekonomiska läget för företaget och att konkurs därför kunde undvikas. För företaget har en mycket ansträngd ekonomisk situation efter alla år med förluster.

Cook Islands är en bekvämlighetsflagg för fiskebåtar och Carina Offshore Ltd är ett fiskeriföretag som äger och driver en lång rad mindre båtar, i huvudsak i Sydafrika. Managementbolaget finns dock i skatteparadiset Malta. Båtarnär gamla fiskebåtar, men används främst som supply- och undersökningsfartyg av olika slag.  Ägarna av företaget verkar vara från Nederländerna. Nästan alla fartyg verkar ha olika bekvämlighetsflaggor som Panama, Cook Island och Vanuatu.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!