GG 167 Birmaland

Byggd på Öckerö 1949 som GG 524 Vestfart för Gustaf Carlsson och Oskar Österman för 187 000 kr. Vid leveransen utrustad med en B&W Alpha diesel på 240 hk i ett skrov på 77 bruttoton och 22 meter långt.

I november 1954 råkade båten ut för svårt väder på Nordsjön och den 25 november fanns sig besättningen tvungna att lämna båten. Besättningen plockades upp av tankern Faunus från Transoil; besättningen landsattes dagen efter på orkneyöarna. Vestfart hittades senare drivande nordväst om Olderveggen och bogserades den 9 december in till Bremanger av den norska fiskebåten Nyken.

Såld 1961 som GG 569 Vingaborg till Arthur Johansson, Henry Johansson, Bo Johansson och Hans Johnsson på Donsö. Vid denna tid var båten vad det verkar ombyggd med valback och nytt däckshus och hytt.

GG 569 Vingaborg

GG 569 Vingaborg i Lerwick, Shetland, 1962

1962 såld igen, nu till Åke Lundgren på Rörö varvid båten fick namnet GG 167 Birmaland. Vid denna tid hade båten en B&W Alpha diesel på 280 hk installerad. Han sålde den igen 1963 som GG 167 Sydland till Vindy Larsson och Ivan Larsson på Hönö.

Till Kyrkesund som GG 170 Sunnfjord år 1966 med Oskar Harry Hermansson och Knut Harry Karlsson som ägare. Då var den utrustad med en motor på 385 hk. Såld 1979 som Walona av Skärhamn till HB I T Service Walona Havsfiske och ej längre registrerad som fiskebåt. Sådl 1986 som Ingela af Falkenberg, från 1989 Wittskär (SFHV) och hemmahörande i Simrishamn, ägd av Haglund Shipping AB. Från 1990 i Stockholm och från 1997 i Helsingborg ägt av Rederi AB Väderön, idag ägd av Wittskär Rederi AB.

Advertisements