GG 791 Biscaya (I)

Den första ståltrålaren på Rörö. Köpt begagnad från Björkö år 1977. Byggd 1962 vid Ernst Thälman Schiffswerft i Brandenburg i DDR (Östtyskland). Vid leverans på 147 bruttoton och 31 meter lång samt utrustad med en östtysk diesel på 565 hk.

Köpare av den nybyggda trålaren var bröderna Tommy och Olof Kyldahl, Kenneth Gissleholm och Göte Olsson på Björkö. Trålaren fick namnet GG 791 Biscaya. Under tiden på Björkö fiskade Biscaya med såväl bottentrål som flyttrål. Partrålning med flyttrål bedrevs ihop med GG 285 Vikingen åren 1962-70, GG 240 Wailett (1970-72) och GG 386 Brandenburg (1972-77). 1963 dog Göte Olsson i Hirsthals hamn då han föll mellan båten och kajen. De tre andra delägarna köpte Göte Olsson andel från dödsboet. 1966 sattes en ny motor in, en Nohab Polar diesel SF16RS på 900 hk. 1972 skadades båten allvarligt vid en grundstötning utanför Nynäshamn, men reparerades.

GG 791 Biscaya

När Rolf Karlsson och hans bror Ingemar Karlsson samt Gösta Lundgren och hans son Sune Lundgren köpte båten år 1977 ville de döpa om den till GG 760 Ran i likhet med tidigare båtar de ägt. Myndigheterna tillätt inte namnet Ran så de behöll istället namnet Biscaya och samma distriktsbeteckning och nummer. Men hemmahamn blev Rörö. 1980 togs valbacken bort och ett shelterdäck byggdes.

1987 såldes båten till Poul Pedersen och Werner Märs i Simrishamn. Båten fick namnet SIN 791 Wally. 1988 förlängdes shelterdäcket och 1989 shelterdäckades båten helt. Dessutom byggdes ett nytt däckshus och en ny modern styrhytt.  Även i övrigt förändrades mycket på båten. Båten var nu på 222 bruttoton. 1990 övertogs båten av Tygfisk AB, ett bolag som då ägdes av Pedersen och Märs. Pedersen lämnade bolaget 1991. 1995 totalrenoverades motorn, 201 fick båten RSW-tankar och 2005 en ny motor, en Volvo-Penta D49 om 662 kW (cirka 900 hk).

Båten såldes 2008 till Odeskärs AB (GG 850 Odeskär) på Vrångö (30%), samt Lars, Mikael och Daniel Axelsson i Fiskebäck (ägare av GG 158 Sunnanland) med 10% vardera i en kvotaffär. Tygfisk behöll 40%. Båten lades upp och kvoterna fiskades av delägarnas andra båtar. i en rad affärer 2010 fördes båtens kvoter på pelagisk fisk över på andra båtar. Först köpte Tygfisk AB tillbaka hela båten, därefter såldes den till Lars Axelsson som sålde den till Sandettie Shipping AB (25%) och Fotö Shipping AB (idag Mekia AB) (75%). Nu hade båten inga fiskerättigheter till pelagisk fisk kvar, fick namnet GG 892 Rigel och hemmahamn på Fotö som räktrålare. 2014 såldes båten till Norge, till Håflu AS, efter att Sandettie Shipping blivit ensam ägare.

Efter att Rolf Karlsson och hans partners sålt båten år 1987 beställde de en ny båt. Den kom att få samma namn och övertogs 1989.

Advertisements