Samma länder som är skatteparadis är i viss mån också länder som erbjuder bekvämlighetsflagg för fartyg av olika slag. När det gäller fiskebåtar är det framförallt Honduras, Panama, Kambodja, Belize och S:t Vincent som används som bekvämlighetsflaggland. Men även andra länder förekommer. 1999 listade Greenpeace de länder som användes av bekvämlighetsflaggade fiskebåtar:
Land, antal båtar
Belize, 404
Honduras, 395
Panama, 214
S.t Vincent & Grenadinerna, 108
Ekvatorialguinea, 56
Cypern, 45
Vanuatu, 34
Sierra Leone, 27
Mauritius, 22
Nederländska Antillerna, 18
Andra länder som har ansetts/anses vara bekvämlighetsflaggländer är Tonga, Marshallöarna, Cooköarna, Tuvalu, Samoa, Jamaica, Caymanöarna, Dominica, Bahamas, Bermuda, Antigua & Barbuda, Barbados, Bolivia, Gibraltar, Marocko, Mauretanien, Liberia, Sao Tome & Principe, Malta, Seychellerna, Komorerna, Libanon, Sri Lanka, Kerguelen, Singapore, Kambodja, Burma, Mongoliet, Hong Kong och Nordkorea.
2009 så hade fördelningen av antalet fiskebåtar med bekvämlighetsflagg förändrats och Belize var inte lika dominerande längre:
Land, antal båtar
Honduras, 293
Panama, 283
Kambodja, 176
Belize, 55
S:t Vincent & Grenadinerna, 49
Sierra Leone, 44
Georgien, 38
Vanuatu, 33
Ekvatorialguinea, 28
Mauritius, 26
Många båtar har lämnat Belize-flagg då landet vidtagit åtgärder mot båtar som tagits och avslöjats med att ägna sig åt IUU-fiske. Det är numera ovanligt att båtar flaggade i Belize och S:t Vincent ägnar sig år IUU-fiske. De svenskanknutna båtar som fiskar i västsahariska vatten gör exempelvis inte det utan de fiskar på det formella planet helt lagligt.
Även kylfartyg (reefers) är inblandade i hanteringen av illegalt fångad fisk och ofta registrerade i länder som erbjuder bekvämlighetsfall. I de fallen handlar det om mer klassiska bekvämlighetsflaggländer som Panama (27%), Bahamas (17%) och Liberia (16%) där alltså sammanlagt 70% av de bekvämlighetsflaggade kylbåtarna finns. Ofta överförs fisk från IUU-fiske direkt till kylfartyg ute till havs vilket gör att tjuvfiskarna aldrig behöver gå in i hamn. På det sättet kan övervakande myndigheter undvikas. Efte de tre nämnda länderna följer Malta (28), Belize (26), Nederländska Antillerna (26), Kambodja (24), Marshallöarna (15), S:t Vincent & Grenadinerna (15) och Komorerna (11).
Båtar med bekvämlighetsflagg är oftare än andra fiskebåtar inblandade i tveksamt, oreglerat och orapporterat fiske (IUU-fiske):
FOC vessels undermine fishing conservation and management regimes by taking fish outside quotas, not reporting catches (making assessment difficult), taking by-catch such as non-target birds and species including albatrosses and dolphins, and poaching fish in EEZs which are difficult to police due to isolation or lack of capacity by developing coastal states.
Under the FOC system, there is nothing to prevent ships from changing registries as often as they like, for example in response to countries’ efforts to curtail IUU fishing or to better implement the decisions of RFMOs. And this is exactly what IUU vessels regularly do.
Tre parter tjänar pengar på IUU-fiske, de inblandade företagen, flaggländerna och de länder där fisken lossas och säljs. I det sista fallet har det främst handlat om Las Palmas på Gran Canaria och Port Louis på Mauritius. Fiskeriföretag som har ägnat sig åt tveksamt fiske är ganska många och till det kommer också ett antal fiskeriföretag som använder bekvämlighetsflagg för att komma runt sådant som att EU inte har fiskeavtal med Marocko. Företagen som äger fiskebåtar som ägnar sig åt IUU-fiske hör ofta hemma i Östasien, men även i Ryssland och EU:
European Union(EU) and East Asian companies dominate the ownership of FoC vessels. Taiwanese, South Korean, Chinese and Japanese companies are significant, while overall EU ownership of fishing vessels flying FoC has increased by 9% since 2005. There has been a recent large shift in ownership of vessels flying FoC to Panamanian companies, however it is likely that many of these are shell companies registered in Panama by foreign, and hidden, beneficial owners.
Det absolut vanligaste EU-landet är Spanien. Även Honduras och Belize fungerar på samma sätt som Panama, formellt finns ägaren i landet, men bakom företagen står sannolikt personer eller företag i Europa utan att det går att belägga. En stor del av de länder som anses vara bekvämlighetsflaggländer tillhör det brittiska samväldet, har varit brittiska kolonier och står i nära förhållande till Storbritannien och finansvärlden i London. Många av länderna är också så kallade skatteparadis och ingår i brottsliga organisationers pengatvättverksamhet.
Att en fiskebåt är registrerad i ett land som erbjuder bekvämlighetsflagg kan (som jag redan nämnt) dock inte tas som intäkt för att båten nödvändighetsvis är inblandad i IUU-fiske eller annat olagligt fiske. Det är exempelvis också ett sätt för båtar som ägs av intressen inom EU att fiska på enskilda avtal med Marocko i Västsahariska vatten. Ett fiske som alltså inte är IUU, inte är olagligt om än politiskt tvivelaktigt.
Läs också:
- Juan A Argibay Perez – en ökänd tjuvfiskare
- Vidal Armadores och Hijos Vidal Bandin
- Sea Group SL
- Atlantic Hermes & Orion
- JK Marine – Dragon Fishing
- Quark, Concordia och Pioneer
- Murtosa Fishing
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Bekvämlighetsflagg, Olagligt fiske, IUU-fiske, IUU, FOC, Reefers, Kylbåtar, Las Palmas, Port Louis, Kanarieöarna, Brott, Ekonomi, Fiske, Belize, Panama, Mauritius, Spanien, Kambodja, Marocko, Västsahara, Honduras, Malta, Bahamas, Vanuatu, Ekvatorialguinea, Sierra Leone, Georgien, Samhälle, Politik, Natur
Ursprungligen publicerat på Svensson-bloggen.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.