Guldbrandsens varv

Inlägg nr 3 av 16 i serien Fiskebåtsvarv i Göteborgsområdet

Varvet var verksamt redan på 1700-talet som Ostindiska Kompanisets utrustningsvarv där fartygen låg för att utrustas och ställas i ordning inför resorna. När Ostindiska Kompaniet upphörde 1813 inköptes varvet av Göteborgs stad.

Företaget som bar namnet Klippans Varv startade år 1900, låg vid sidan av Carnegieska bruket, mellan detta och Varvet Kusten, och skulle från början bygga och reparera kappseglingsyachter och andra mindre båtar. Redan följande år beslöt varvsledningen att även bygga större fartyg, speciellt stålfartyg. På våren samma år sträcktes kölen till en ståltoppad skonare, en så kallad fore and aft-skonare, konstruerad av ingenjör John Johnsson. 

Detta första försök blev en stor framgång för varvet. Fartyget såldes redan på stapeln till skeppsredaren Grube i Marstad i Danmark och erhöll i dopet namnet H.C. Grube. Varvet fortsatte på den inslagna banan, och efter Grube byggdes ytterligare två fartyg av samma typ och storlek, först Dagny och sedan Cecilia. Efter Cecilia byggdes en fyrmastad skonare, den första av sitt slag som byggdes på ett svenskt varv.  Cecilia var Sveriges och även Europas första större motordrivna segelfartyg.

I början av 1900-talet utvecklade varvet en tändkulemotor med namnet Populär. 1909 gick dock företaget i konkurs varvid varvsverksamheten övertogs av O. Guldbrandsen & Son AB. Ett gammalt göteborgsföretag som tillverkade kassaskåp. Mellan 1907 och 1920 byggde varvet också ett 20-tal fiskebåtar av lite större storlek liksom en del andra större träbåtar av olika slag. En av dessa var GG 831 Stig, den största träfiskebåt som byggts i Sverige. Levererad 1919 till Trawl AB Sill.

År 1918 övertogs Guldbrandsens av norska intressenter som dock gjorde konkurs 1933. Ur boet rekonstruerades Ideals Motorfabrik (egentligen Janssons Mekaniska Verkstad) som fortsatte varvsverksamheten och motortillverkningen fram till 1959 då företaget las ner. Företaget drev också varvsverksamhet mer reparationer, underhåll och ombyggnad av fartyg. Sigvard Carlsson som drev Knippla Skeppsvarv köpte tillgångarna på auktion och transporterade allt av värde ut till Knippla. Meningen var dock först att bygga ut varvet vid Klippan till ett större varav för bygge av fiskebåtar av stål. Men Göteborgs stad som ägde marken ville inte ge det nya företaget arrende på så lång tid de ville ha så det blev inget med planerna.

På motorfabriken Ideal arbetade Knut Hermansson och Sture Svanström där de träffades 1958. 1962 köpte de sitt första fartyg tillsammans, Oiltank. Detta blev starten för det rederi som idag heter Tarbit Shipping.

Lista på fiskebåtar byggda vid Guldbrandsens varv.

Ideals Motorfabrik

Ideals Motorfabrik. Foto: Harald Björn

Ideals Motorfabrik

Ideals Motorfabrik, 1940. Foto: N. Wimarson

Andra källor: Fiskebåtarna och varven, 2002

Texten också publicerad på Det gamla Göteborg.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

 

Serienavigation<< Ängholmens VarvSverres varv >>
Advertisements