Den brittiska tidningen Guardian har i en serie artiklar uppmärksammat människohandel och arbete som förutom att det utgår en viss betalning är att betrakta som rena slavarbetet på irländska fiskebåtar. Filippinare, thailändare och människor från andra asiatiska och afrikanska nationer smugglas till Irland via Storbritannien där det finns en lag som möjliggör en kort resa på 48 timmar genom landet för anställda inom internationella sjöfart. En person som ska få en illegal anställning på en irländsk fiskebåt transporteras över gränsen till Irland utan anmälan till irländska immigrationsmyndigheter.
Väl ombord får de sen ofta inte lämna båten och de arbetar ibland mycket långa dagar, kanske upp till 24 timmar om dagen. Det senare är iofs inget ovanligt inom yrkesfiske, finns det fisk så finns det fisk och nästa dag kanske de inte hittar nån. Det gäller alltså ibland att arbeta så mycket som möjligt när en båt har hittat fisk. Reglerad arbetstid inom fisket är svårt. De illegala arbetarna får dock ofta arbeta mer för mycket sämre eller ingen betalning än irländska fiskare och de behandlas mycket sämre:
We have identified undocumented migrant workers employed in breach variously of safety, employment and immigration regulations on visits to Dublin’s port of Howth, Galway’s Rossaveel, Donegal’s Killybegs, Wicklow’s Arklow, Wexford’s Kilmore Quay, and several of County Cork’s most productive ports including Castletownbere, Union Hall, Kinsale, and Dunmore East.
An Irish official told us “There are a lot of good and decent owners doing the right thing, but they are competing against owners with untrained, underpaid or even unpaid trafficked crews. The fishing industry needs to be split for anything to really succeed: praise the good, shame the bad.”
Separate from the Labardie Fisher, the abuses reported to us – alleged in some but not all Irish trawlers, and in varying combinations – include:
- Withholding of pay, arbitrary cuts to rates of pay agreed in recruitment contracts, forced unpaid labour on net and boat repairs in port.
- Rates of pay a fraction of the legal minimum and a fraction of what local or EU fellow workers are paid.
- Worker passports being withheld by owners/skippers.
- Workers denied freedom of movement, told to hide when inspectors or the Navy board, and being required to live onboard because of their immigration status.
- Severe sleep deprivation, with workers being required to work in near continuous shift for several days without mandatory rest periods.
- Reports of verbal abuse and in occasional cases physical abuse such as slapping.
- Exposure to dangerous working practices.
- Workers fishing without mandatory Irish safety training certificates.
- Workers being left hungry, with insufficient money for food and no access to shops.
- Workers living in cramped conditions on vessels in some cases without proper sanitary arrangements.
De utnyttjade afrikanska och asiatiska arbetarna rapporterade också till Guardian att de deltog i illegalt fiske. De irländska båtägarn har svårt att få fisket att gå ihop ekonomiskt då Irland som de allra flesta länder har överkapacitet inom fisket. Att sänka lönekostnader genom att utnyttja illegal arbetskraft har därför blivit en väg att få lönsamhet. Dessutom är det svårt att få tag på inhemsk arbetskraft till de ofta hårda arbetet ombord på fiskebåtarna.
Anklagade båtägare och företag har förnekat att det förekommer olaglig arbetskraft som utnyttjas på det sätt som Guardian dokumenterat men deras organisation, Irish Fish Producers’ Organisation erkänner för sin del att det finns problem inom fisket. De vill lösa problemet genom att göra den olagliga låglönearbetskraften laglig:
The chief executive of the IFPO, Francis O’Donnell, said that he had written to jobs minister Richard Bruton repeatedly to ask the government to reconsider its position that non-EEA fishermen were not eligible to apply for work permits. “The Irish government has to stop putting their heads in the sand and meet with us.
“People working in the Irish fishing industry should be afforded an opportunity to be documented and get a work permit,” he said.
O’Donnell accepted there was a problem in the industry but told us that he believed it was limited. “Human trafficking and fishing industry in one sentence for me is harrowing – if it is happening it is a small number of people doing it. We do not condone it, just because they are from somewhere else – they are exactly the same as us and should be treated exactly the same as Irish crew members. There is no ambiguity about this.”
Kanske vore en bättre lösning att minska överkapaciteten i det irländska fisket för då skulle också det illegala fisket i stort försvinna helt. Irländska politiker och den irländska regeringen har reagerat kraftfullt på Guardians avslöjanden. Det har också ansvariga myndigheter i Storbritannien gjort för även där har det avslöjats slavliknande arbetsförhållanden på fiskebåtar.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Guardian, Slavarbete, Människohandel, Utnyttjad arbetskraft, Säkerhetsproblem, Irland, Nordatlanten, Fiske, Demersalt fiske
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.