Vid fiske med bottentrål släpas normalt trålborden/tråldörrarna länge med botten. De skapar då djupa fåror i botten. Dessutom skapas det ett motstånd som ger hög bränsleförbrukning. Nya typer av tråldörrar har dock tagits fram, så kallade svävande tråldörrar om inte vidrör botten. Detta innebär minskad bränsleförbukning och mindre skador på botten. Bättre både för den enskilde fiskaren eller det enskilda fiskeriföretaget och miljön.
En dansk trålare, L 153 Malle, har med de nya tråldörrarna fått ett bättre fiske. Båten har fiskat rödspätta och torsk med de nya tråldörrarna med mycket gott resultat. Skepparen Tommy Bach har dock valt att minska tiden till havs istället för att minska bränsleåtgången:
With the change to the specially designed “floating” Type 15 VF pelagic trawldoors from Thyborøn Trawldoors, skipper Tommy Bach has achieved several advantages over the conventional trawldoors he used before. Now the Jutland trawler can both, fish with “flying doors” and if necessary use them as traditional bottomdoors. The doors have a Hardox wearkeel to ensure a longer life.
As for the fuel-saving effect of the new doors, there are clear advantages. But the skipper of Malle has instead chosen to increase the towing speed so that, instead of saving fuel, he reduced the time at sea.
Den aktuella modellen av tråldörren används normalt för pelagiskt fiske men har nu alltså visat sig fungera väl också vid demersalt fiske. Tråldörrar/trålbord används för att hålla trålen öppen.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om L 153 Malle, Tommy Bach, Tråldörrar, Bottentrålning, Fiske, Demersalt fiske, Danmark
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.