Stora investeringar i det ryska fisket

Många av de stora ryska fiskeriföretagen med verksamhet i Barents hav norr om Skandinavien och i Berings hav i norra Stilla Havet har under senare tid beställt nya fiskebåtar, detta i huvudsak vid ryska varv.

Russian Fishery Company (RFC) som främst fiskar i Stilla Havet har lagt en order på sex nya fabrikstrålare vid Admiralty Shipyards i St. Petersburg. Varvet ingår i statsägda United Shipbuilding Corporation. De har också beställt en ny båt av samma typ från ett varv i Vigo i Spanien. I september köpte de också fabrikstrålaren Kristina EA 410 från Samherji på Island. Den båten heter idag Kapitan Demidenko.

Båtarna som beställts vid Admiralty Shipyards och från varvet i Vigo ska bli 108 meter långa och är av modellen ST 192 som konstruerats och ritats av Skipsteknisk i Norge. Båtarna byggs för en maximal besättning på 139 personer.

I Barents Hav är Norebo Holdings (tidigare känt som Karat Group/Ocean Trawlers) ett av de största fiskeriföretagen De har beställt sex nya trålare vid Northern (Severnaya) Shipyard i St. Petersburg som också det är en del av United Shipbuilding Corporation. Konstruktör är det norska företaget Cramaco. Trålarna ska bli 81 meter långa och på ungefär 3 500 bruttoton.  De är ritade och konstruerade av isländska Nautic, en del av företaget Knarr Maritime.

Ett annat företag med fiske i Barents Hav är Murmanseld. De har beställt 4 trålare som byggs vid Pella Shipyard, också det i St. Petersburg. Beställningarna började redan 2016 och förutom de nämnda bolagen är det flera andra som också beställt nya fiskebåtar, däribland V.Lenin Fishing Collective Farm, Arkhangelsk Trawl Fleet (ATF) och Nord-Pilgrim. Även bolagen Eridan och Strelets har beställt nya båtar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.