Många av de stora ryska fiskeriföretagen med verksamhet i Barents hav norr om Skandinavien och i Berings hav i norra Stilla Havet har under senare tid beställt nya fiskebåtar, detta i huvudsak vid ryska varv.
Russian Fishery Company (RFC) som främst fiskar i Stilla Havet har lagt en order på sex nya fabrikstrålare vid Admiralty Shipyards i St. Petersburg. Varvet ingår i statsägda United Shipbuilding Corporation. De har också beställt en ny båt av samma typ från ett varv i Vigo i Spanien. I september köpte de också fabrikstrålaren Kristina EA 410 från Samherji på Island. Den båten heter idag Kapitan Demidenko.
Båtarna som beställts vid Admiralty Shipyards och från varvet i Vigo ska bli 108 meter långa och är av modellen ST 192 som konstruerats och ritats av Skipsteknisk i Norge. Båtarna byggs för en maximal besättning på 139 personer.
I Barents Hav är Norebo Holdings (tidigare känt som Karat Group/Ocean Trawlers) ett av de största fiskeriföretagen De har beställt sex nya trålare vid Northern (Severnaya) Shipyard i St. Petersburg som också det är en del av United Shipbuilding Corporation. Konstruktör är det norska företaget Cramaco. Trålarna ska bli 81 meter långa och på ungefär 3 500 bruttoton. De är ritade och konstruerade av isländska Nautic, en del av företaget Knarr Maritime.
Ett annat företag med fiske i Barents Hav är Murmanseld. De har beställt 4 trålare som byggs vid Pella Shipyard, också det i St. Petersburg. Beställningarna började redan 2016 och förutom de nämnda bolagen är det flera andra som också beställt nya fiskebåtar, däribland V.Lenin Fishing Collective Farm, Arkhangelsk Trawl Fleet (ATF) och Nord-Pilgrim. Även bolagen Eridan och Strelets har beställt nya båtar.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Nya fiskebåtar, Russian Fishery Company, RFC, Norebo Group, Admiralty Shipyards, Servernaya Shipyards, Murmanseld, Nautic, Skipsteknisk, Cramaco, Fiskebåtar, Ryssland, Fiske
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.