Den nuvarande VG 117 Kungsvik byggdes 2003 vid Vestværftet ApS i Hvide Sande för Mads Nielsen i Grenaa. Båten fick namnet AS 341 Ida Camilla. Bruttotonnaget var vid leveransen 129 ton och längden 19 meter. Utrustad med en motor på 221 kW. 2008 överlät Mads Nielsen trålaren på Mads Nielsen Holding ApS för att omedelbart sälja den till dotterbolaget Grenaa Fiskeriselskab A/S. 2010 landade båten en gammal mina från andra världskriget på kajen i Skagen utan att de förstod att det var en mina:
Minen blev efterladt i nat af fiskekutteren AS341, Ida Camilla, da de landede deres fangs på kajen. Det skriver TV2 Nord.
Kutteren, der er hjemmehørende i Grenå, skulle faktisk have fanget jomfruhummere ud for Sveriges kyst, men fik en stor rusten genstand i nettet som bifangst. En genstand mandskabet læssede af på kajen uden at ane uråd. Først da skipperen blev kontaktet af politiet, fandt han ud af, at det var en potentiel livsfarlig mine, han havde fanget.
– Vi kunne ikke se, at det var en mine. Men jeg er glad for, at vi ikke smed den tilbage igen, så havde vi nok ikke været her i dag, siger fiskeskipper Mads Nielsen til TV2/Nord.
I september 2017 såldes båten till Leif Karlsson och hans två söner Henrik Karlsson och Johan Karlsson i Träslövsläge i Halland för att bli VG 117 Kungsvik.
Sannolikt såldes båten på grund av att ägaren Mads Nielsen dog efter att ha försökt rädda ett hal genom att hoppa i vattnet med våtdräkt varvid han tycks ha fått en hjärtinfarkt:
Ulykken skete under bjergning af grej fra fiskerens kutter AS 341 Ida Camilla. En line var knækket og fangsten kunne ikke reddes. Mads Nielsen trak i våddragt og dykkerudstyr og sprang i vandet, men han blev dårlig under svømmeturen til grejet og søgte derfor tilbage til kutteren. Han var fremme ved skibet, da han mistede bevidstheden.
Skibets besætning fik et reb omkring Mads Nielsen i håb om at kunne trække ham ombord. Det lykkedes ikke i første omgang, så man ville trække den bevidstløse fisker om i læsiden af kutteren. Samtidig blev der sendt nødkald i andre fiskefartøjer i området.
[…]
Skipperen blev straks taget ombord i helikopteren, og blev herefter fløjet direkte til hospitalet i Odense. Familien oplyser til avisen, at Mads Nielsen døde i helikopteren efter hjertestop.
VG 117 Kungsvik används främst till kräftfiske i Kattegatt och Skagerak och det är en av de båtar som landar mest kräfta i Sverige. I en intervju i tidningen Fisknäring nr 1/2018 framstår Henrik Karlsson som en mycket nöjd yrkesfiskare som är nöjd med det mesta. Något kritisk mot vissa regler, men i stort sett mycket nöjd med sakernas tillstånd:
När de planerar sin hemresa ska de ange minst två timmar i förväg (mellan två till fyra timmar beroende på kvantitet och fångad art) vilken ankomsttid de har och därmed beräknad landningstid för fångsten. Denna tid får inte överträdas med mer än 60 minuter.
– Har jag anmält att jag ska vara i hamn klockan 19 måste jag vara inne före 20, det kan var lite stressigt ibland, men så är ju systemet upplagt för att de sak en möjlighet att komma ut för en kontroll så det är något vi får förhålla oss till.
[…]
Henrik upplever inte att han blir kontrollerad, utan mer som att alla hjälps åt i arbetet att hålla fisket på rätt nivå.
– Vi har en lång och djupt rotad tradition att hjälpa varandra till havs, vi vet att alla ställer upp för varandra om det skulle hända något.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.