En ny studie har kartlagt nyckelaktörer inom global omlastning av fisk och ökar transparensen kring fisket. Kylfartyg beskrivs ofta som svaga länkar i spårbarheten för fisken vi äter. Ägarna till alla globalt använda omlastningsfartyg, vilka flaggor de seglar under och vilka fiskefartyg de omlastar ifrån har kartlagts ordentligt för första gången.
Den nya studien, som är publicerad i Science Advances, visar att endast 324 ägare är ansvariga för all omlastning av fisk i världen. Studien visar också att Kina, Ryssland och Grekland spelar en betydande roll.
– Det här betyder ett stort steg för mer transparens inom fiskindustrin, säger huvudförfattaren Frida Bengtsson i ett pressmeddelande. Hon arbetar vid Stockholms Resilienscentrum vid Stockholms universitet.
Kylfartyg spelar en viktig roll i fisk- och skaldjursindustrin. Till exempel omlastas nästan en tredjedel av den globala tonfiskfångsten (värd 10,4 miljarder USD) varje år. Även en betydande del av all torsk och annan vitfisk som hamnar på svenska matbord har transporterats med kylfartyg.
Omlastning, det vill säga överföring av fångst men även manskap, reservdelar och bränsle mellan ett fiskefartyg och ett kylfartyg, har upprepade gånger beskrivits som icke transparent och kopplat till olaglig verksamhet. Detta eftersom omlastning kan utnyttjas för att överföra olagligt fångad fisk eller för att dölja fångsternas ursprung.
Insynen i det internationella havsfisket är begränsad. Men de senaste framstegen inom insamling och delning av satellitdata på fartygsnivå innebär att forskare och allmänhet nu kan se var fartygen bedriver sin verksamhet. Hittills har det dock saknats information om vem som äger de kylfartyg som används vid omlastning av fisk. Det har den nya studien delvis rått bot på.
– Att förstå vem som är den egentliga fartygsägaren ger nya möjligheter till förbättrad reglering och tillsyn av denna verksamhet, förklarar Frida Bengtsson, Stockholms Resilienscentrum.
I studien har forskare från Stockholms Resilienscentrum vid Stockholms universitet, Stanford Center for Ocean Solutions och University of British Columbia identifierat 569 kylfartyg som för närvarande används inom fiskeindustrin och deras 324 verkliga ägare. Bara tio av dessa ägare står för nästan en fjärdedel av alla omlastningar globalt.
Det enskilt största företaget i denna verksamhet är grekiska Laskaridis Group (inklsuiver Lavinia, Baltmed). Andra stora företag är China National Agricultural Development Group (china National Fisheries), GreenSea (norska Caiano/Green Shipping AS och nederländska Seatrade Group), Alpha Reefer Transport (Frigoship Chartering, grekiska Laskaridis Shipping Company Ltd, litauiska Limarko Shipping Co, grekiska Yustat Group Ltd, litauiska JSC Ships Service Agency, och estniska Norfoss Shipping Ltd). Frigoship är det bolag som administrerar verksamheten som främst handlar om omlastning av fisk i Västafrika, tonfisk från området kring Seychellerna och bläckfisk från Falklandsöarna.
Andra stora bolag är norska Aker AS som främst lastar om krill och krillprodukter, koreanska Dongwon, Green World Company Limited, Ji Sung Shipping Company Limited, Boyang Limited och Sein Shipping Company Limited, kinesiska Fujian, Zhoushan, Rongcheng, Wei Fong och Shandong, japanska Kyoei KK och Toei Reefer, Ocean Trawlers Holding Limited (kopplat till Baltlanta och familjen Roth liksom till Norebo) samt cypriotiska Overseas Progress Company Limited.
En stor del av de ryska kylfartygen ägs av de stora ryska fiskeriföretagen via olika dotterbolag. Ägarkoncentrationen är därför större än vad studien kommit fram till. De har inte gått tillräckligt på djupet vilket måste betrakats som undermåligt och dåligt forskningsarbete. Även i andra länder ägs många av de aktuella kylfartygen av fiskeriföretag.
– Med tanke på de volymer av fisk som omlastas är detta ett förvånansvärt lågt och mycket hanterbart antal aktörer. Om vi arbetar med dessa nyckelaktörer och får dem att förbättra sin verksamhet kan vi snabbt förbättra spårbarheten och få ett mer hållbart fiske, menar Frida Bengtsson.
Antalet aktörer är alltså ännu lägre än vad Frida Bengtssom antar. Så det är ännu mer hanterbart än vad hon tror.
Den nya studien har också kartlagt var i havet kylfartygen opererar, under vilken flagg samt redskap som används för att fånga fisken som omlastas. Dessa data är nu tillgängliga för alla och visualiseras med hjälp av ett onlineverktyg som kan bli ett viktigt verktyg för icke-statliga organisationer, försäkringsbolag och finansiella aktörer som är intresserade av att skapa starkare incitament för ett mer hållbart fiske
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.