Danska koldioxidavgifter får konsekvenser. Danmark har infört koldioxidavgifter som ska läggas på allt bränsle som säljs till fiskebåtar. Det har redan lett till att fiskebåtar börjat tanka i andra länder. De danska räktrålarna som landar en stor del av sina räkor i Sverige tankar numera i Sverige. Grundpriset på bränsle är högre i Sverige men med koldioxidavgifterna blir det dyrare i Danmark.
Danska och svenska fiskbåtar som fiskar i Nordsjön och landar i Danmark kommer förmodligen att tanka i Norge på vägen hem efter fisket för att därevfter gå direkt till en dansk hamna för att land fångsten. Då slipper de koldioxidavgift i Norge. Fiskebåtar som är hemmahörande i andra länder kommer att börja tanka på Shetland eller i England vilket kan leda till att de senare också börjar landa fisken där eller i sitt hemland istället för i Danmark.
Men en utbyggnad av ladningskapaciteten för pelagiska fångster i Kungshamn kan fler svenska pelagiska båtar kanske också tanka i Sverige i fortsättningen samtidigt som landningarna ökar. Hur det blir återstår att se.
Den danska fackföreningsrörelsen och de danska fiskeriorganisationerna är mycket kritiska till den danska koldioxidavgiften.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Landningskapaciteten i Kungshamn är god. Då skulle du sett när 50 talet flyttrålare landad där på 50 talet och 60 talet. Dom flesta GG-båtar