Sveriges regering och sillen i Östersjön

Sveriges regering och sillen i Östersjön. I fredags morse beslutades det hur Sveriges regering ska ställa sig i de kommande kvotförhandlingarna när det gäller fisket i Östersjön år 2026. Den linje Sveriges regering avser att driva är:

  • Sverige bör verka för restriktivt satta fiskemöjligheter i Östersjön samt att ytterligare bevarandeåtgärder bör övervägas för flera av bestånden. Regeringen anser därmed att Sverige kan acceptera mycket omfattande begränsningar av fisket, samt att förslagen från kommissionen hade kunnat gå längre.
  • Regeringen anser samtidigt att det är angeläget att en överenskommelse om fiskemöjligheter inkluderar lösningar för kustnära fiske och det fiske som sker för humankonsumtion och som säkerställer tillgång till råvara till lokala beredningsföretag.
  • Regeringen anser även att det är angeläget att en överenskommelse inte oproportionerligt drabbar det svenska fritidsfisket och därtill knutna turistföretag/näringar negativt.

Den andra punkten är bara tomt prat för i verkligheten agerar den svenska regeringen tvärtemot den punkten. De försvårar för kustnära fiske och för lokal beredningsindustri genom att exempelvis flytta ut trålfiskegränsen. Även den tredje punkten är tomt part.

Regeringens ståndpunkter är meningslösa

Den första punkten är verklighetsfrämmande och kraftigt negativ för det kustnära fisket och den lokala beredningsindustrin. Men det betyder i praktiken ingenting. Precis som de andra punkterna. De är verklighetsfrämmande och meningslösa. Munväder och inget annat. Sverige kommer i förhandlingarna förmodligen att ge stöd till EU-kommissionens förlag som innebär:

  • Bifångstkvoter för torsk i båda förvaltningsområdena
  • Bifångstkvot för sill i västra Östersjön (-62% jämfört med 2025)
  • 83 881 ton sill/strömming i centrala Östersjön (oförändrat)
  • 34 367 ton sill i Rigabukten (-17%)
  • 25 560 ton sill/strömming i Bottenhavet (-62%
  • 139 500 ton skarpsill (oförändrat)
  • 10 973 ton rödspätta (-3%)
  • 25 487 laxar i Östersjön (-27%)
  • 10 232 laxar i Finska viken (+1%)

Förslagen när det gäller sill och skarpsill går emot den vetenskapliga rådgivningen där ICES föreslår:

  • 176 056 ton skarpsill (mycket mer än EU-kommissionens förslag)
  • 55 869 ton sill/strömming i Bottenhavet (mycket mer än EU-kommissionens förslag)
  • 120 378 ton sill/strömming i östra Östersjön (mycket mer än EU-kommissionens förslag)
  • 23 962 ton sill i Rigabukten (mycket mindre än EU-kommissionens förslag)
Forskarna vill ha högre kvoter

Med tanke på att den vetenskapliga rådgivningen föresår mycket större kvoter än EU-kommission finns det mycket liten eller i princip ingen möjlighet att EU-kommissionen förslag kommer att gå igenom. Finland har redan sagt att de inte accepterar EU-kommissionens förslag för Bottenhavet. Men kanske kan det bli en mindre ökning i Österjsön än vad som rekommenderas från forskningen.

Med tanke på att rådgivningen från forskarna på ICES innebär mycket större kvot än vad EU-kommissionen förelsår verkar det finnas en diskrpenas mellan vetnskapen och politikernas tyckanden. Med tanke på att vi i såna här sammanhang bör lite på vetenskapen och accpterar vad de säger (även om jag tro att det finns goda grunder för att hävda att rådgivningen för skarpsill inte är riktig).

Vetenskapen vill ha större kvoter och politikernas snack om besvärlig situation för sillen verkar faktiskt vara rent nonsens utifrån en vetenskaplig ståndpunkt. Därmed är också miljörörelser och sportfiskarnas farhågor helt enkelt påhittade då de saknar vetenskaplig grund.

Läs mer:

 

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.