Ångtrålare byggd som M 217 Urania vid Dundee Shipbuilding Co. för Pembrokeshire Steam Trawling Co. (familjen Harris I Neyland), Docks, Milford. Vid leveransen sannolikt på 141 bruttoton och med en ångmaskin på 71 hk från W.V.V. Lidgerwood, Coatbridge, Glasgow. Mellan 1908 och 1914 chartrades båten av Neyland Steam Trawling and Fishing Company, ett företag som tycks ha haft många aktieägare i Neyland. Från 1914 på 226 bruttoton (enligt vissa källor var båten så stor från start)
Såld 1914 till William Milne i Glasgow med hemmahamn i Ayr och namnet AR 1 Urania. Från 1918 ägd av G. Altoft & W. Boyd i Ayr. 1919 såld till Trident Steam Fishing Co i Hull som H 519 Urania. 1914-1919 använd av brittisk marinen som minsvepare.
Såld till Charles Stranne i Göteborg som GG 30 Urania år 1925,
Till Island och Utgerdarfelag K. E. A. i Akureyri som EA 607 Hvassafjell år 1937: Användes på Island både som fiskebåt och transportfartyg:
The company Utgerdarfelag K.E.A. h/f. Akureyri, Iceland, was the ship operating subsidiary of the local co-operative company, which operated over a broad field in wholesale and retail, and industrial production, mainly focusing on agricultural products, but also operated in the fisheries sector, mainly summer herring fisheries. FV Hvassafel (EA607) was not used as a trawler, but instead she was used for herring fishing during the herring season, and transport during the rest of the year.
With the outbreak of WW2, she was used to transport fresh fish to Britain. On one such trip, she ran aground in thick fog at Gvendarsker, Faskrudsfjordur, on the east coast of Iceland, on 18 June 1941.