Enligt boken Fiskebåtarna & varven byggdes GG 394 Ejdern på Fridhems varv i Lysekil, men enligt hembygdsboken byggdes den 1908 i Risør, Norge. Om det sista är sant kanske det var skrovet som byggdes där medan motorn, en Lysekilsmotor med 1 cylinder och 20 hk, sattes in på Fridhems varv. I vilket fall som helst verkar det som om Konrad Olausson och Johan Olausson hade ett kontrakt med Fridhems varv om ett pris på 10 000 kronor. Enligt hembygdsboken var också Gustav Olinder Gustavsson delägare i båten. Han var också tillsammans med de två andra ägare av GG 254 Norden, den båt som de tre hade innan de köpte Ejdern.
På Rörö var Ejdern följebåt i vadlaget Trygg efter Norden som var det innan. När Ejdern såldes till Malmön år 1919 ersattes båten av en ny med samma namn men annat nummer. I vadlaget Trygg ingick bröderna Ivar, Oskar och Karl Johansson, Johan Olausson, Konrad Olausson, Oskar A Olsson, Biktor Olsson, Olle Olsson, Oskar Augustsson, Olle Andreasson, Karl Hansson, Georg Johansson, Albert Olsson och John Karlsson. Vadlaget upphörde 1937. Mellan 1902 och 1910 var GG 251 Trygger vadbåt, därefter var det GG 425 Trygg.
På Malmön hette båten LL 57 Ejdern och ägdes av Anders Olausson och Frans Justinus Oskarsson. Användes främst för fiskfrakt men emellanåt också för fiske. Såldes sannolikt vidare 1949, eventuellt till Skåne.