Byggd 1919 på Fridhems varv i Lysekil och kontrakterat pris var 32 600 kronor. Köpare av båten var Johan Olausson, Konrad Olausson, Ernst Olausson och Oskar A Olsson. 33 bruttoton, enligt Fiskebåtarna & varven med en 1-cylinders Skandiamotor på 30 hk, enligt hembygdsboken var den på 25 hk. 14 meter lång. 1930 sattes en större motor in, också det en 1-cylinders Skandia, men på 65 hk.
Var från 1919 följebåt i vadlaget Trygg den där den ersatte en tidigare båt med samma namn. I vadlaget Trygg ingick bröderna Ivar, Oskar och Karl Johansson, Johan Olausson, Konrad Olausson, Oskar A Olsson, Biktor Olsson, Olle Olsson, Oskar Augustsson, Olle Andreasson, Karl Hansson, Georg Johansson, Albert Olsson och John Karlsson. Vadlaget upphörde 1937. Mellan 1902 och 1910 var GG 251 Trygger vadbåt, därefter var det GG 425 Trygg.
Efter vadlagets upphörande användes båten sannolikt som trålare.
Såldes 1949 som LL 875 Ejdern till Malmön (också den tidigare Ejdern såldes till Malmön). Ägare på Malmön var Algot Helmer Ruben Knape, Astor Julius Knape, Anders Lennart Smith och Karl Josef Gottfrid Karlsson. Såld 1952 igen, nu som LL 553 Wardö till Smögen (Willie Häller, Eilert Andersson, Karl Andersson). 1957 insattes en ny motor, en Skandia med 2 cylindrar och 100 hk. 1970 såld till Åbo i Finland som fritidsfartyg. Fanns kvar 1979.
När båten såldes från Rörö 1949 inköptes en annan båt som fick samma namn av bröderna Yngve, Armand och Alrik Olausson.
Ett svar på “GG 852 Ejdern (II)”