En av fyra nya båtar som levererades till Rörö år 1919. De andra var GG 840 Svanen, GG 852 Ejdern och GG 841 Polen. Byggdes på Fridhems varv i Lysekil för Albin Andersson, Albin Olsson, Olof Larsson och Oskar B Olofsson med en Skandia 1-cyl 30 hk motor. De tre förstnämnda hade innan dess ägt GG 324 Mode som såldes samma år. På 38 bruttoton och 15 m lång. 1932 sattes en ny motor in, en Skandia 1-cyl på 80 hk. 1936 köptes båten av bröderna Ragnar och Verner Andersson tillsammans med Erik Olsson.
Efter att vadlaget Svanen (Svannarna) bildats på Rörö år 1910 var GG 324 Mode följebåt fram till 1919. Sistnämnda år ersattes båten som följebåt av Milton. Vadbåt för vadlaget var fram till 1919 GG 393 Svanen och därefter den första båten med numret och namnet GG 840 Svanen. Vadlaget Svanen bestod bland annat av August Larsson, Rickard Malmgren, Albin Olsson, Otto Malmgren, Evald Johansson, Martin Johansson (Rossvik), Ernst Johansson, Olof Larsson, Emil Andersson, Albin Andersson, Janne Larsson, Ludvig Andersson, August Magnusson, Oskar Olsson och Birger Andersson. Vadlaget Svanen upphörde förmodligen kring 1950 (sannolikt 1949).
Såld till Styrsö som GG 481 Halsvik år 1949 (Carl-Adolf Nilsson, Carl-Otto Nilsson och William Nilsson). Åter igen såld 1959, nu till Gryt som NRG 132 Kuggskär (Karl Folke Lindberg). Sålt 1978 för att bli fritidsfartyg i Sundsvall. Idag chartermotorskepp med namnet Kuggskär (SFDI).
Efter försäljningen från Rörö skaffade bröderna Andersson och Erik Olsson en annan båt med samma namn.