Fiskekommissionär varnar för bottentrålning och drivgarn

EU:s fiskekommissionär, Maria Damanaki, varnade i ett personligt blogginlägg innan hon gick på semester för bottentrålning och drivgarn samt uppmanar turister att vara nog med att kontrollera var och hur fisken fångats:

Well, first, look for the origin of the fish and seafood you plan to eat or buy. Did you know that currently 96% or more of the Mediterranean fish stocks are overfished? We all have a responsibility to preserve the most endangered species. So, if you are spending some holidays in the region, try for instance to avoid eating Bluefin Tuna as the fishing season is already over for this year.

Secondly, try not to eat young fish or seafood, like baby squids, as they have not yet reproduced. Fishing these young fish puts the regeneration of the stocks at risk. Also, always check the label and never hesitate to ask the chef of the restaurant or fish monger where the fish has been fished.

Finally, you could also verify if the fishing technique is not harming other species or the ecosystem. For example, avoid products coming from driftnet fishing and bottom-trawling as they are non-selective fisheries. They catch a large number of unwanted or protected species. Bottom-trawling even seriously damages the bottom of the seabed and its ecosystem.

Hennes text har uppmärksammats av dansk fiskerimedia. Damanaki har förstås rätt. Bottentrål skadar bottnar och annat liv i havet. Allra värst är bomtrålning. Men utan bottentrål blir det heller inga räkor eller havskräftor så ett totalförbud är inte möjligt. Bottentrålning innebär dessutom hög bränsleförbrukning i förhållande till fångstens volym eller vikt. Det finns anledning att begränsa och se till att bottentrålning blir ovanligare. Problemen med drivgarn är andra. De fångar utrotningshotade fiskarter, många valar och sjöfåglar som de inte är tänkta att fånga. Många drivgarn tappas bort och spökfiskar på haven i lång tid med skador på djurlivet som en följd.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements