Konsolidering och koncentration i räkfisket

För många år sen började större eller mer framgångsrika räkfiskeföretag köpa upp trålare med räkfisketillstånd. Det ledde till att det uppstod ett system med kvotbåtar och andra båtar som fiskade deras kvot. Flera företag och båtar hade vid denna tid bara räkor att fiske, men en del hade också tillstånd för torskfiske i Östersjön eller tillstånd för fiskfiske eller kräftfiske i Skagerak och Kattegatt.

Bland de företag (eller deras föregångare som partrederier) som köpte upp båtar under denna tid märks Fiskeri AB Ingun, Sandefjord Fiske AB, Titania Fiskeri AB, Jonas Klingander, LL 628 Atlantic AB, LL 207 Nautic AB, Västerland AB, Fiskebåt LL 9 Lysekil AB och Wogenius/Johansson.

För tre år sen infördes årliga fiskemöjligheter för det demersala fisket. Det innebär att båtar kan byta eller hyra ut fiskemöjligheter under ett år. Vid nästa årsskifte får de ursprungliga innehavarna av fiskemöjligheten tillbaka den.

Införandet av fiskemöjligheter har lett till att räkfiskeföretag köpt upp båtar med fiskemöjligheter för fisk eller kräfta. Vanligare har dock varit att företag med fiskemöjligheter för fisk köpt upp trålare med räkfisketillstånd. Bland de som köpt i denna runda märks Valöskär AB, Hagberg Fiske AB, Vingaskär Fiskeri AB och LL 91 Fisk & Skaldjur AB. Valöskär AB är ett räkfiskeföretag som köpt fiskemöjligheter för fisk genom att köpa GG 504 Randi som de sedan sålt. Istället köpte de då nuvarande GG 411 Orion från Finland. De andra företagen är fiskfiskeföretag (Vingaskär Fiskeri AB) och kräftfiskeföretag som köpt räkfiskemöjligheter genom att köpa räktrålare.

Utvecklingen är i linje med vad jag beskrev för många år sen. Båtar som enbart fiskade räka utan möjlighet att fiska några större mängder fisk eller kräfta skulle inte överleva i längden. Nu har det blivit så att allt fler av de företagen försvunnit genom att deras båtar blivit uppköpta. Ett av dessa företag var LL 207 Nautic AB som alltså sålt majoriteten av båten (70%) till Vingaskär Fiskeri AB. Andra båtar med samma förhållanden som köpts upp inkluderar SD 416 Nippon och SD 748 Odderö. Andra företag har undvikit att bli uppköpta genom att själva köpa båtar med fiskemöjligheter för fisk och kräfta.

Räkfiskeflottan minskar dock inte genom att företagen måste behålla båtarna för att behålla tillståndet. Indirekt ger dock uppköp av båtar med fiskemöjligheter för fisk möjlighet till minskning av fiskeflottan.

Av de totala fiskemöjligheterna på räka (1 321 ton år 2018) kontrollerar 16 företag cirka 40% fördelat på 26 båtar. Resterande 60% av fiskemöjligheterna delas av 36 båtar och 35 företag. Det går att hävda att en viss konsolidering och koncentration ägt rum.

Om individuella fiskerättigheter införs i det demersala fisket på Västkusten kommer ytterligare koncentration och konsolidering att ske ganska snabbt inom räkfisket. Alla båtar som kan betraktas som kvotbåtar såsom GG 980 Danafjord, GG 578 Svanvik, GG 701 Arkö, SD 748 Odderö, SD 191 Silverön, GG 19 Clinton, LL 467 Gullbris, SD 278 Brattvåg och LL 497 Zaida kommer med stor sannolikhet att försvinna. Troligtvis också LL 627 Stenskär och GG 410 Valöskär. Uppköpskandidater är SD 248 Axö och SD 623 Dagny bland de båtar som har lite större fiskemöjligheter.

Båtar som inte kan betraktas som aktiva kommer också att försvinna. SD 248 Axö är en sån båt, andra båtar som skulle kunna vara aktuella för att försvinna från räkfisket av samma anledning inkluderar SD 246 Top Cat II, SD 43 Helgoland, SD 991 Tärnskär, LL 607 Fylgia och SD 475 Havbris. Det är båtar som 2018 fiskade mindre än 2 ton räka. Även SD 19 Måsen och SD 95 Mia hör till de båtar som eventuellt skulle kunna försvinna.

Läs också:

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!