S 464 Stella Nova räddade 3 brittiska fiskare

Den 30 maj när S 464 Stella Nova fiskade tobis på Doggers bank öster om England nåddes de av en nödsignal från en brittisk fiskebåt klockan halv tolv. Signalen sändes ut automatiskt från ett system som heter EPIRB när en båt sjunker. Hade den brittiska båten inte haft EPIRB hade besättningen på Stella Nova aldrig hittat de nödställda brittiska yrkesfiskarna:

– Vi var åtta, nio sjömil bort när vi fick larmet och positionen. Hade de inte haft EPIRB hade vi aldrig hittat dem – och då hade de inte överlevt, berättar Christer Bryngelsson.

Senare visade det sig att den engelska fiskebåten bara haft systemet i några månader.

Klockan halv ett nådde Stella Nova fram till platsen där den brittiska fiskebåten sjunkit. Det första de hittade var två tomma livringar men efter att Stella Nova gett en kraftig signal så sköt de brittiska yrkesfiskarna upp en nödraket. En halvtimme var de nödställda männen ombord på Stella Nova. Det visade sig då att deras båt förlist redan vid niotiden på kvällen. Därefter kom en helikopter med läkare till Stella Nova för att kontrollera männens hälsa och därefter fördes de över till en räddningsbåt från Whitby.

Varför den brittiska fiskebåten, vid namn E-333 J Sea, kantrat och sjunkit är oklart men det gick enligt besättningen mycket snabbt och de fick kasta sig ut. Båten låg en stund och flöt upp och ner och då hölls sig besättningen på båtens köl. Men efter en stund sjönk den varvid de 3 tre brittiska fiskarna bara hade en enda livboj att tillgå. Efter en timme flöt dock räddningsflotten upp till ytan och blåstes upp. Därefter klamrade sig männen fast på den. Den var dock liten och välte flera gånger.

Christer Bryngelsson på Stella Nova menar att de tre männen hade dött om vädret inte varit så bra som det var:

Christer Bryngelsson är glad över att historien fick ett lyckligt slut och att det inte blåste mer vid tillfället.

– Hade det varit tio sekundmeter hade de aldrig klarat sig, säger han.

Förutom Christer Bryngelsson var också Andreas Bryngelsson, Mathias Jörnevik och Daniel Svensson ombord på Stella Nova när det brittiska fiskarna räddades.

Ägare av båte som gick under, E-333 J Sea är DW Fisheries Ltd i Exmouth. Den fiskar musslor. Byggd så sent som 2011 av Newbury Engineering i Newhaven. Ägare av DW Fisheries Ltd är Dominic Welsh.

S 464 Stella Nova ägs av Fiskeriselskabet Stella Nova ApS som ägs av familjen Bryngelsson på Fotö och Öckerö.

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!