De östtyska fiskebåtarna

Åren 1961 och 1962 byggdes 15 sidotrålare för svenska beställare på VEB Ernst Thälman-Werft, Brandenburg i DDR (Östtyskland). Många av båtarna slututrustades vid andra varv som VEB Volkswerft Stralsund och J.W. Bergs på Hälsö. Varvet i Brandenburg var därför i huvudsak skrovbyggare.

VEB Ernst Thälman-Werft slutade tillverka fiskebåtar år 1962 och därefter fortsatte VEB Rosslauer Schiffswerft i Rosslau att bygga sidotrålare för danska och svenska beställare fram till 1969. Båtarna från Rosslau färdigbyggdes där men riggen togs ner för transporten till kusten. Flera av dem riggades sen på Neptun Werft (Gehlsdorfer Werft) i Rostock där de också kompletterades med en del utrustning.

1964-1965 byggdes 9 stycken trålare för svenska beställare i Rosslau. Under 1966 levererades 8 trålare från Rosslau och samma år gjordes en ny order från Sverige på 8 sidotrålare som levererades år 1967. Därefter tycks ytterligare några ha beställts.

Totalt byggdes 31 trålare för svenska beställare på Rosslauer Schiffswerft och i DDR 40 stycken. Av de sist beställda och byggda tycks flera till en början ha förblivit osålda och därför ägda av Handelsagenturen Neptunus, däribland Neptunus Star (senare GG 430 Tirana), GG 358 Samarkand, GG 431 Meissen, Desiree och Gisela.

Importen till Sverige och beställningarna omhändertogs av Handelsagenturen Neptunus AB som grundats av Herbert Barlind, ursprungligen från Björkö. Hans bror Magnus Barlind var fiskare och en av de personer som beställde en båt från Handelsagenturen Neptunus AB, nämligen GG 791 Biscaya tillsammans med kusinen Tommy Kyldahl, en bror till den senare samt Göte Olsson. En annan delägare i Handelsagenturen Neptunus AB var Bror Ericson, från början en målarmästare i Göteborg.

På sidosajten Noatun finns det artiklar om de flesta av de båtar som byggdes av varvet i Rosslau, men jag har i huvudsak ännu inte skrivit om de båtar som behandlas i boken Ståltrålare från 2012. De flesta av de båtar jag skrivit om kommer sannolikt att beskrivas i nästa bok som ståltrålare men ännu har den boken inte kommit ut. När den kommer ut får jag komplettera inläggen då jag utgår ifrån att de som skriver den boken kommer att ha mer information än vad jag kunnat få fram på internet. De som inte byggdes för Sverige kommer troligen inte att behandlas i en eventuell kommande bok.

För Danmark byggdes 68 sidotrålare mellan åren 1965 och 1969, de allra flesta för beställare i Skagen, en del för beställare i Hirtshals och enstaka för Esbjerg, Nexø och Färöarna. Den viktigaste beställaren i Skagen var P.M. Anthonisen som, om jag förstått det hela rätt, också var den som förmedlade affärerna. Dessutom byggdes några för Tunisien, nån eller några för Västtyskland, några för Algeriet, en för Irland och nån för Kuba.

Förutom de som byggdes för beställare i Sverige har en lång rad andra fiskebåtar som byggdes i DDR haft svensk flagg. Det gäller en som byggdes för västtyska beställare och många som från början byggdes för danska beställare.

Trålare byggda på VEB Ernst Thälmann Werft i Brandenburg

  • GG 307 Neptunus (1961)
  • GG 183 Ringenäs (1961)
  • GG 386 Brandenburg (1961)
  • GG 342 Stenskär (1961)
  • GG 309 Runmarö (1962)
  • GG 108 Najaden (1962)
  • GG 791 Biscaya (1962)
  • GG 227 Vinga (1962)
  • GG 223 Rimmon (1962)
  • GG 240 Wailett (1962)
  • LL 580 Skaftö (1962)
  • GG 204 Tor-ön (1962)
  • GG 348 Nimrod (1962)
  • LL 357 Rex (1962)
  • GG 350 Svanic (1962)

Trålare byggda på VEB Rosslauer Schiffswerft

Ritning från 1966. Modell S 910. Bild från Binnenschifffahrtsmuseum Oderberg Licens: CC BY-NC-SA

Trålare i Sverige som byggts av Rosslauer Schiffswerft för danska eller tyska beställare

Under samma tid som Rosslauer Schiffswerft byggde sidotrålare för danska och svenska fiskare byggde östtyska varv också häcktrålare för östeuropeiska fiskeflottor. Häcktrålare var en betydligt modernare och bättre konstruktion men svenska yrkesfiskare var konservativa.

Andra svenska fiskebåtar byggda på varv i Östtyskland (DDR)

MÖ 177 Mari X (1950)

Idag finns inte många av båtarna kvar, men några finns kvar som bevakningsbåtar för oljefälten i Nordsjön och några är kvar som fiskebåtar, exempelvis GG 429 Rimfors som idag heter HM 635 Karbak, GG 362 Olympos som är GG 234 Kennedy, GG 934 Monsun som är VA-41-K Monsun, GG 334 Timor som idag är VY 242 Vestland och GG 204 Tor-ön från 1966 som idag är SIN 50 Laguna.

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!