GG 841 Polen

Byggd i Skredsvik år 1919. Köpare var Alfred Karlsson, Ivar Sjökvist, Rudolf Torgersson och Alban Berntsson.  De tre förstnämnda ägde tidigare GG 357 Nordpol. Polen var på 34 eller 35 bruttoton och 14,4 meter lång. hade fån början ev 25 hk 1-cylindrig Skandia tändkulemotor. Denna byttes 1932 mot Skandia 1-cyl med 65 hk.

Från 1919 följebåt i vadlaget Themis. Ersatte där GG 357 Nordpol. Vadbåt var GG 506 Themis (I) intill 1932 och troligen GG 228 Rymo därefter. Delägare i vadlaget Themis var Olof Ryberg, Martin Ryberg, Alex Ryberg, Bernhard Bryngelsson, Karl Hansson, Nickolaus Olsson, Fritiof Ryberg, Hjalmar Lundgren, Bror Ryberg, Hilmer Olsson, Alfred Karlsson, Ivar SJökvist, Amandus Lundgren och Gustav Lundgren. 1938 upphörde vadlaget Themis-Nordpol.

Mellan 1938 och 1952 var Polen vadbåt i vadlaget Polen-Ester. Detta vadlag övertog den snörpvad som vadlaget Themis-Nordpol innehaft tidigare. Delägare i vadlaget Polen-Ester var Birger Karlsson, Alfred Karlsson, Justus Malmgren, Rudolf Torgersson, Robert Sjökvist, Arvid Bryngelsson, Martin Rossvik, Johan Johansson, Anders Olsson, Oskar Olofsson, Ivar Sjökvist och Olof F. Hansson. Följebåt i vadlaget var GG 887 Ester.

Polen

GG 841 Polen och Styrsöbåten GG 177 Iris.

Såldes 1954 till Strömstad (Karl Nilsson, Kjell Breckstrand) som SD 541 Polen. 1957 såld igen, nu till Leif Sjöström på Hönö-Klova och blev GG 162 Montana. 1957 installerades en Scania-Vabis diesel på 135 hk och två år senare såldes båten till Rörö. Ägare var nu Åke Lundgren och Bo Hansson. Numret och namnet behölls.

Grundstötte 1961 utanför Älvsborgs fästning och sattes upp på stranden för att inte sjunka. Reparerades senare på Gotenius varv i Göteborg.

Såld som SN 44 Montana till Harry Persson och Bertil Våglund i Söderhamn. Sålt som fritidsfartyg till Södertälje år 1966. Totalrenoverades senare på Ekenäs varv i Småland och var åter igång 1998. Existerar än idag med namnet Montana (SHXV).