Gotenius varv

Ett av två kvarvarande varv i centrala Göteborg. Det andra är det tidigare Götaverken, också kallat Cityvarvet, numera Damen. Formellt heter företaget AB Gotenius Varv & Mekaniska Verkstad.

Varvet etablerades 1925 vid Färjenäs på Hisingen av Vilhelm Gotenius och Rolf Moberg. År 1950 flyttades varvet till sin nuvarande plats vid Ringön. Nuvarande ägare är Mats Gotenius, som tog över efter faderns bortgång 1988. Varvet arrenderar 8 000 kvadratmeter mark mellan Tingstadstunneln och Göta älvbron.

Gotenius varv har två flytdockor, varav den största kan ta fartyg upp till 6 000 dwt och en slip.  Idag är företaget ett av de ledande reparationsvarven i Sverige för specialfartyg inklusive fiskebåtar och färjor, museifartyg och kustfartyg. Varje år reparerar och underhåller varvet mer än 100 båtar och fartyg.

Företaget har totalt cirka 20 anställda, har gått med förlust de senaste två åren. I styrelsen sitter Mats Gotenius och Jan Forslund.

Bland fiskebåtar som underhållits under senare år märks GG 505 Polar som numera befinner sig i Västsahara. På bilden nedan tillsammans med äldre upplagor av GG 330 Carmona och GG 778 Lövön.

GG 505 Polar

En bild på flytdockan på Gothenius Varv med fiskebåtarna Carmona, Polar och Lövön. På insidan av dockan ligger ett för mig oidentifierbart fartyg. Bilden har några år på nacken, Carmona och Lövön har numera ersatts av nya och större båtar, medan Polar fiskar utanför Marocko. Foto: Lennart Ramsvik

Dessutom gjordes år 2012 underhåll på den finska fiskebåten Silva innan den seglade vidare till Taiwan under namnet Alpha och med Belizeflagg.

Silva

Tidigare finska Silva på Gotenius varv. Numera Alpha med hemmahamn i Belize, men ägd av ett företag på Taiwan. Foto: Lennart Ramsvik

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Gotenius varv”

Kommentarer är stängda.