Familjen Jakobssons Donsörederi startades i praktiken redan 1922 när Fridolf Jakobsson köpte ett segelfartyg som fraktade kol och koks. 1933 bytte de upp sig till ett motodrivet fartyg men fortsatte med samma typ av transporter mellan Tyskland och Sverige. 1948 köpte han tillsammans med en partner den första tankern som fick nannet Ramona.. Den drevs som ett partrederi. På 1950-talet blev sönerna Sven Jakobsson and Johannes Jakobsson aktiva i företaget som skeppare på varsin tanker. 1993 bildades det bolag som idag bär namnet Rederi AB Älvtank.
Johannes Jakobsson sitter fortfarande i styrelsen för Rederi AB Älvtank. Övriga medlemmar i styrelsen är Karin Elisabeth Jakobsson, Per Jakobsson och Fredrik Jakobsson, Per Arne Nilsson och Christian Nilsson. Per-Arne Nilsson är gift med Rut Jakobsson, dotter till Fridolf Jakobsson. Christian Nilsson är deras son. Karin Elisabeth Jakobsson är gift med Sven Jakobsson och de är föräldrar till Fredrik Jakobsson. Per Jakobsson är son till Johannes Jakobsson.
Idag har Rederi AB Älvtank ungefär 40 anställda och äger två tankfartyg. Båda är svenskflaggade och har Donsö som hemmahamn. Men det kan snart bli ändring om inte reglerna inom svensk sjöfart ändrar sig:
– Visst finns funderingar även hos oss om att flagga ut. Men vi lever på hoppet om att regeringen till slut ska göra det som måste göras. Och det är inga konstigheter. Det är bara att titta på vad Danmark, Norge, Finland och Färöarna har gjort och sedan kopiera det. Om inget görs så kommer de kvarvarande svenskflaggade fartygen också att försvinna, säger Christian Nilsson som är vd för Älvtank.
Han menar att de politiska beslutsfattarna måste komma till insikt om att handelssjöfarten är en helt egen bransch, som ger skatteintäkter till landet.
– Den svenska handelssjöfarten är ett kluster där det finns ett enormt stort kunnande, och internationellt sett ligger svenska rederier mycket långt framme på många områden. Ett bra exempel är produkttanksidan där en stor del av den europeiska flottan är svenskkontrollerad. Men om fartygen försvinner ut från Sverige så tappar vi efterhand denna kompetens.
– Visst har det skett små förändringar till det bättre som vi som blivit kvar i Sverige märker av. Men det går för sakta. Och det är bråttom nu, säger Christian Nilsson.
Kring fartygen har Älvtank ett samarbete med Furetank. Karin Elisabeth Jakobsson sitter också i Stryelsen för Throne AB, ett klädföretag i Tynnered som verkar drivas av hennes barn.
Jag har inte kunnat hitta en koppling mellan familjen Jakobsson/Nilsson och fisket. Det innebär ju inte att det skulle saknas en sådan, det är ju möjligt att den finns, men jag kan inte hitta information om det.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Älvtank, Rederi AB Älvtank, Fridolf Jakobsson, Sven Jakobsson, Johannes Jakobsson, Jakobsson, Per Arne Nilsson, Nilsson, Per Jakobsson, Sven Fredrik Jakobsson, Christian Nilsson, Karin Elisabeth Jakobsson, Donsö, Sjöfart, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.