Fiskebåtarna som byggdes till Island vid svenska träbåtsvarv

1939 bildades Föreningen Sveriges Mindre Varv av 10 mindre varv i Sverige. Det var Sjötorps Varv & Docka, AB Gustafsson & Söners Skeppsvarv, AB Holms Skeppsvarv, Kalmar Varv AB, Karlstads Varv, AB Kungshamns Slip & Mekaniska Verkstad, Skandiaverken AB (ägde Fridhems varv), Skärhamns Slip & Mek. Verkstad och Smögens Slip & Mek. Verkstad. Direkt efter bildandet anslöt sig också AB Iggesunds Bruk, AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Stockholms Transport och Bogserings AB samt Galtö Slip. Åren 1940-47 blev ytterligare ett 20-tal varv medlemmar däribland i stort sett alla större fiskebåtsvarv.

Föreningen arbetade redan från början med att säkra kontrakt och sysselsättning för sina medlemmar och bildade för ändamålet ett särskilt bolag, AB Förenade Båtvarv. Det första kontraktet som slöts var ett större kontrakt för den isländska regeringen på 45 fiskebåtar, ett antal som snart blev 50. Dessa båtar levererades åren 1946-48. Som ett resultat av denna order byggdes sedan ytterligare 25 fiskebåtar för Island vid svenska varv, den sista så sent som 1968.

I början av 1950-talet slöts ett liknande avtal med Sovjetunionen. Detta kontrakt blev dock inte lika lönsamt för varven som det med Island.

Föreningen Sveriges Mindre Varv finns än idag, men heter numera Föreningen Sveriges Varv. Av medlemmarna år 1940 finns Skärhamns Slip & Mek. Verkstad, Djupviks Varv (numera Swede Ship Marine AB), Hälleviksstrands Varv & Slip och Öckerö Slip & Mek. Verkstad (idag Ö-varvet) kvar som medlemmar.

De varv om byggde träfiskebåtar för Island inkluderar Djupviks Varv, Hälleviksstrands Varv, Gustafssons Varv, Petters Varv, Ringens Varv, Bergs Varv, Olssons Varv i Skredsvik, Knippla Varv, Ekenäs Varv, Saltviks Varv och Sjöviks Varv. Beställningen omfattade ursprungligen båtar av två storlekar, 50 ton och 80 ton. 15 st 50-tons båtar och 30 st 80-tons båtar ingick i beställningen från start. Beställningen ändrades sedan för 23 stycken av 80-tonsbåtarna som istället blev så kallade 78-tons båtar, vilka i verkligheten var på 90 ton. De fem båtar som den isländska staten kompletteringbeställde var alla stora båtar, fyra av dem på 100 ton. Svenska båtar som byggdes vid samma tid var i allmänhet mindre och sämre utrustade än de isländska.

De isländska byggena krävde moderniseringar vid de bohuslänska varven som blev tvungna att bygga hallar för att bygga båtarna då det var ett krav att de byggdes under tak. Djupviks varv byggde fler båtar än något av de andra varven. 18 båtar levererades till orter som Siglufjördur, Olafsfjördur, Dalvik, Akureyri, Husavik och Saudarkrokur på norra Island, 18 båtar levererades till Reykjavik, 25 båtar till Reykjaneshalvön med fiskelägen som Keflavik och Grindavik, 4 stycken av de ursprungliga beställningen hamnade på Vestmannaöarna dit sedan ytterligare båtar byggdes. 17 båtar i den ursprungliga beställningen hamnade på östra Island i orter som Höfn, Neskaupstadur, Eskifjördur, Reydarfjördur, Seydisfjördur och Hornafjördur. Åren efter byggdes ytterligare några andra båtar till området som i början av 1960-talet hade 21 svenskbyggda fiskebåtar i drift. Västkusten på Island med fiskelägen som Akranes, Olafsvik, Stykkisholmur och Flatey erhöll 9 båtar från den ursprungliga beställningen.  Det fiskeriföretag som idag heter HB Grandi och är Islands största fiskeriföretag köpte två av de 6 båtar som hamnade i Akranes.

2005 fanns fyra av de svenskbyggda fiskebåtarna på Island bevarade, det var KE 97 Baldur som levererades 1961 från Djupviks Varv, Hrönn som också byggdes vid Djupviks varv men år 1963 (då med namnet Gudbjörg), Thorsteinn byggd 1964 och Kari som byggdes 1954. De två senare var fortfarande aktiva i fisket då, men är det troligen inte idag. Därmed är det osäkert om de fortfarande finns kvar. Baldur och Hrönn var museiskepp år 2005, Baldur låg på land utanför ett museum i Keflavik och ligger väl sannolikt kvar. Om de övriga existerar fortfarande är väl mer oklart.

Andra källor:
Bohuslän i världen, Årsbok Bohuslän, 2007
Fiskebåtarna & Varven, Skeppsbyggarna, 2009

Lista på båtar som levererats till Island (Det är fler, men detta är de jag kunnat hitta)

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

2 svar på “Fiskebåtarna som byggdes till Island vid svenska träbåtsvarv”

Kommentarer är stängda.