Färre norska fabriksbåtar – men nya på väg

Under senare år har det blivit allt färre norska fiskebåtar som är utrustade med fabrik för tillverkning av fiskfiléer ombord, så kallade FAS-båtar. För närvarande finns det bara tre trålare och fyra backebåtar som är utrustade med fileteringsfabrik ombord. Två nybyggen är dock på väg, En ny Ramoen med en mer avancerad fabrik ombord och en ny Leinebris med fileteringsfabrik. Ramoen ersätter en tidigare FAS-trålare medan Leinebris ersätter en båt utan fileteringsfabrik ombord.

Huvudägare i Ramoen är Eros AS och de har beställt den nya båten från Spanien. Förutom fileteringsfabrik är båten utrustade med en anläggning för tillverkning av fiskolja liksom möjlighetr att fiska och bereda räkor. För fisket är båten gjord för att fiska med dubbeltrål.

Leinebris

Leinebris. Foto: Tersan Shipyard

Leinebris är en modern backebåt som ägs Leinebris AS i Herøy (52,4%) och Langøy kyst- og havfiske AS på Averøy. Den är utrustad för backefske och garnfiske där backorna tas in via ett hål, en brunn, i botten på båten istället för via en lucka i sidan på båten eller över relingen på det sätt som de flesta backebåtar fortfarande gör. Det finns dock flera norska backbåtar som är utrustade med en brunn så Leinebris är inte ensam om det. Det är så nya större backebåtar byggs. Leinebris är dock den första fiskebåt som också är byggd för att ta upp garn via brunnen i botten:

-Med nytt og unikt utstyr og teknologi er verdens mest moderne kombinasjonsfartøy for autoline og garn, ”Leinebris”, klar for å møte fremtiden, heter den i en pressemdling fra rederiet.

Nybygget får blant annet en helt nyutviklet dragebrønnsløsning som vil være tilpasset haling av garn og line. ”Leinebris” blir dermed den første båten i verden som kan hale garn i gjennom dragebrønnen.

– Nå ser vi virkelig frem til å fiske og levere verdens beste fisk fra verdens reneste hav. Vi har fått et toppmoderne og effektivt fartøy, en kraftplugg i syv etasjer fullspekket med nyvinninger, sier et stolt rederi, som nå er på vei hjem fra Tyrkia med en splitter ny båt.

Selve båtbyggingen er gjort på Tersan i Tyrkia, med utstyr og teknologi fra norske leverandører.

Backebåtar med brunn i botten av båten innebär ett säkrare fiske för besättningen, mindre förlust av fångst och möjlighet att fiska vid sämre väder. Filmen nedan visar lite om utvecklingen av de första backebåtarna med brunn i botten av båten.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.