De få år som min far var fiskare så arbetade han på en båt som hette Althea, närmare bestämt GG 515 Althea. Det var en båt med Rörö som hemmahamn och den har inget gemensamt med den båt som idag bär namnet Althea, men det gör ändå att jag på sätt och vissa fattar tycke även för den nuvarande Althea. Den såldes till Styrsö med bibehållet namn år 1959.
Eventuellt arbetade min far också på den tidigare GG 515 Althea också. En båt som köptes till Rörö från Dyrön år 1946. På Dyrön hette den MD 515 Althea. Denna båt såldes 1958 till Träslövsläge och fick där namnet VG 22 Althea. Så hamnade namnet Althea i Träslövsläge. Ett namn som ännu bärs av fiskebåtar där.
Dagens VG 350 Althea är en båt med Träslövsläge som hemmahamn och Bertil Andersson som ägare. Byggd i plast i Faaborg, Danmark, år 1985 och på 39 bruttoton samt nästan 17 meter lång med en Volvodiesel på 405 kW. Båten är en av de många Hallands-båtar som är med i Havs- och Kustfiskarnas PO (HKPO). Bertil Andersson är organisationens vice-ordförande.
Althea är en mindre trålare som fiskar kräfta och fisk med bottentrål. Har efforttillstånd och trålar såväl utan rist i trålen som med rist. Båten har följaktligen tillstånd att använda kräfttrål med rist. Ingår i MSC-märkningen för havskräfta och har deltagit aktivt i arbete att förbättra selektiviteten i de ristförsedda trålarna ytterligare.
Innan båten år 2007 såldes till Bertil Andersson och blev VG 350 Althea hade den hemmahamn på Dyrön och hette GG 350 Liz. På den danska tiden hette båten Mahla. Båten såldes till Sverige och Dyrön 2005.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Althea, VG 350 Althea, Bertil Andersson, GG 350 Liz, VG 22 Althea, Kräftfiske, Kräfta, HKPO, Träslövsläge, Fiske
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.