Nybygge från Karstensens ger kedjereaktion

Snart så levereras en ny G 190 Girl Stephanie från Karstensens Skibsværft till familjen Conneely i Galway på Irland. Det är en pelagisk trålare med 52 meters längd. Tidigare i år (oktober) levererades en systerbåt, SO 237 Western Chieftain till Premier Trawlers Ltd (Doherty), 52 meter lång och 853 bruttoton. Den nu aktuella leveransen av nya G 190 Girl Stephanie har lett till en kedjereaktion av fiskebåtsförsäljningar och -köp i tre länder.

Nya G 190 Girl Stephanie på Karstensens Skibsværft

Nya G 190 Girl Stephanie på Karstensens Skibsværft

Den nuvarande och mindre Girl Stephanie (45 m lång, 663 bruttoton) har därför sålts till Trønderkari AS, ett dotterbolag till Ivan Ulsund Rederi AS. Det är tänkt att båten i Norge ska få namnet Brusoyskjær, ett namn som Ulsunds första inköpta nybygge som byggdes 1959 också bar. Leveransen ska ske omedelbart och den ska vara klar för fiske i Ulsunds regi i mitten av januari. Tønderkari AS har därför också sålt sin nuvarande båt NT-200-V Trønderkari (34 meter lång, 442 bruttoton, byggd 2002) till en dansk köpare.

Även den nuvarande G 190 Girl Stephanie byggdes på Karstensens. Den var färdig år 2004 samtidigt som den dåvarande systerbåten SO 237 Western Chieftain också var klar. De två systerbåtarna syns ofta på bilder ihop och verkar ha utgjort ett partrålningslag. Den gamla Western Chieftain anges fortfarande vara i bruk men verkar befinna sig på Karstensens i Skagen så den är väl troligen såld eller ska renoveras innan försäljning.

G 190 Girl Stephanie samt familjen Dohertys två båtar SO 237 Western Chieftain och SO 718 Western Viking fiskar på kontrakt med företaget Premier Fish Products som de väl sannolikt också äger. 56 meter långa SO 718 Western Viking på 1 135 bruttoton byggde på Karstensens år 2015.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.