Veckans båt – GG 1130 Linda Bissau

Fiskebåt som byggdes 1976 i Flekkefjord, Norge. Vid leveransen en fabrikstrålare på 749 bruttoton (enligt andra källor 776 bt). Båten levererades till en köpare, A/S H.Hjelm & Co, som registrerade den på Grönland med namnet Umanaq. Redan 1978 såldes dock båten till Sverige och fick namnet Fishing Future. Det var den andra fabrikstrålaren med svensk flagg. GG 87 Salmo var den första.

Köpare av båten var Future Shipping AB i Göteborg. Det verkar finnas en koppling mellan detta företag, en man som heter Olavi Turunen (kanske ägare av företaget) och Vrångö missionsförsamling. Syftet var sannolikt att båten skulle användas i nåt biståndsprojekt. Med tanke på namnet, kanske i Guinea-Bissau. Först var den registrerad i Stockholm eller Göteborg för att 1980 hamna på Vrångö med namnet GG 1130 Linda Bissau. Då med Claes-Göran Karlsson som huvudredare för båten.

Olavi Turunen var också delägare/intressent i andra fartyg såsom lastfartyget Dania via ett partrederi under samma tid han var delägare i GG 1130 Linda Bissau.

Olavi Turunen tycks ha varit krigsbarn på Vrångö , blev kvar där och är gift med Birgitta Kjellberg från Styrsö. Han är så att säga morbror till Claes Göran Karlsson vars far var gift med Olavi Turunens fostersyster Klara Kristensson. Claes Göran Karlsson har för sin del varit huvudredare i en mängd partrederier med tankbåtar. Då ofta med Olavi Turunen och fadern Karl Johan Karlsson som delägare.

GG 1130 Linda-Bissau. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

I Guinea-Bissau hade Sverige bedrivit ett biståndsprojekt inom fisket sen 1975 med den tidigare svenska fiskebåten GG 700 Cap Bon som mellan 1964 och 1974 användes vid ett biståndsprojekt i Tunisien.

GG 1130 Linda Bissau kom aldrig att användas till fiske i Sverige och kom inte heller till Guinea-Bissau eller nåt annat land i Västafrika. Såldes till Norge och K/S Møgster Fiskebåtindustri II A/S & Co år 1981 varvid den fick namnet Lador, byggdes om till forskningsfartyg och fick ett bruttotonnage på 974 ton.

Lador 1985
Yagan. 2013. Bild: Ruben Vega.

1986 bytte båten namn till Balmenach med Paddco (No.11) Ltd som ägare och brittisk flagg, 1988 till Tuna West med norska A/S Tunafisk som ägare och ombyggd till fiskebåt med norsk flagg. År 1991 såld till Cia Pesquera Camanchaca SA i Chile och fick namnet Yagan. Förlängdes 1993 och var därefter 72 meter lång med ett bruttotonnage på 1 450 ton. I Chile finns den än idag, men används inte utan är upplagd.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.