Huvuddelen av de fiskebåtar som misstänkt för olaglig, orapporterat eller okontrollerat fisk (IUU-fiske) är flaggade i Kina eller har kinesiska ägare om de har annan flagg enligt en rapport om IUU-fiske som nyligen publicerats. Även företag i Korea och Taiwan är vanligt förekommande.
Ett av de företag som nämns rapporten om IUU-Fiske som producerats av organisationen C4ADS är det stora koreanska fiskeriföretaget Sajo (Sajo Systems Company Limited). Bland annat har två av detta företag fiskebåtar, Oyang 55 och Oyang 57, ertappats med olagligt fiske i argentinska vatten och i nyzeeländska vatten. Dessutom har de dömts för olagliga utkast (dumpning av fisk) och falsk fångstrapportering. Sajo äger idag mer än 80 fiskebåtar genom en mängd olika dotterbolag och intressebolag.
Företag som faktiskt ägs av den kinesiska staten som exempelvis Yantai Beijing Deep Ocean Fishing Co Ltd är också flitigt förekommande som ägare till fiskebåtar som ägnar sig åt olagligt fiske av olika slag.
Ett annat kinesiskt företag som ofta nämns i rapporter om olagligt, orapporterat och oreglerat fiske är Pingtan. Pingtan med systerbolag som Fuzhou Honglong Ocean Fishery Co med fler ägs av familjen Zhou och den kinesiska staten. Företaget har misstänkts för olagligt fiske i Indonesien och Östtimor samt utanför Peru och Ecuador. Zhuo Xinrong från ägarfamiljen har också uppdrag för den kinesiska staten såsom ordförande i Australia China Economics, Trade, & Culture Association som arbetar på uppdrag av Kinas kommunistparti och den kinesiska staten.
Jue Mao Fishery Company Limited på Taiwan är ett annat företag som flitigt förekommit i rapporter om IUU-fiske och dåliga arbetsförhållanden. De är också rapporterade för att ha orsakat minst en besättningsmans död för att ha underlåtit att ta honom till läkare i tid.
De områden i världen där det förekommer mest IUU-fiske är Centralamerika och nordvästra Sydamerika följt av södra Asien och Oceanien, sydöstra Sydamerika, södra och östra Afrika samt västra Afrika. Typiska tecken på att olagligt fiske förekommer är att AIS-transpondern stängs av så det inte går att se var fiskebåten befinner sig, att en båt ofta byter flaggland och/eller namn, använder mindre eller privatägda hamnar och lastar om till kylfartyg ute till havs.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.