MSC ger årets guldfisk till Axfood, Findus och Lidl

För åttonde året i rad delar MSC (Marine Stewardship Council) och ASC (Aquaculture Stewardship Council) ut pris till företag i Sverige som utmärker sig särskilt för sitt åtagande och engagemang för hållbar sjömat. I år är det tre vinnare som hedras med priset ”Guldfisken” 2023; Axfood, Findus och Lidl.

Vinnare av Årets Guldfisk 2023

MSC har identifierat tre olika klasser som får ta emot varsin Guldfisk. En vinnare med tonfisk, en vinnare för lång och trogen tjänst samt en vinnare med sill. Idag finns det gott om vildfångade MSC-märkta och odlade ASC-märkta fisk-och skaldjursprodukter i butikernas hyllor vilket underlättar för konsumenterna att välja bra råvaror. Genom att Axfood, Findus och Lidl erbjuder sina kunder miljömärkta produkter bidrar de till att fisk-och skaldjur produceras på ett miljömässigt och socialt hållbart sätt.

- Den svenska dagligvaruhandeln står bakom miljömärkningar som MSC och ASC och leder hållbarhetsracet i Europa. Årets vinnare av Guldfisken har visar att det går att styra konsumenterna till mer hållbara val. Axfood, Findus och Lidl:s fokuserade arbete med att göra skillnad i våra hav idag och för framtida generationer inspirerar och visar vägen, säger Linnéa Engström i ett pressmeddelande. Hon är programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

– Det här priset är viktigt eftersom ASC och MSC vill lyfta arbetet som den svenska dagligvaruhandeln gör med miljömärkta produkter. Vi hoppas att årets vinnare av Guldfisken inspirerar andra aktörer i sitt hållbarhetsarbete, säger Ola Nyrinder, ASC Norden.

Årets Guldfiskar
Axfood Guldfisken 2023 – Årets tonfisk

Juryns motivering:

”Precis som tonfisken så simmar A snabbast i klasen. Och vi märkte att de inte legat och latat sig i vassen. MSC-märket har lyfts fram i hylla, kampanj och på burk. Och säkerställt att tonfisken inte är fångad av en skurk. Tack Axfood för att ni har gjort så att konsumenten har lagt den certifierade tonfisken i kassen”. 

– 2018 var försäljningsandelen MSC-märkt tonfisk 25% i Axfood. Sedan dess har andelen ökat till över 80% 2022 genom åtgärder på produktnivå, exempelvis att genom att ersätta multipack Eldorado utan MSC med multipack Garant med MSC och via säljstyrning genom varuplacering och kampanj på MSC-märkta produkter. Just nu tar vi nästa steg när även Eldorado i sommar blir MSC-märkt. Då blir all EMV-tonfisk och 95% av försäljningen i Axfood MSC-märkt, säger Johan Neuman, affärsområdeschef EMV Dagab.

Findus Guldfisken 2023 – Årets guldklocka

Juryns motivering:

”MSC-Hooki lanserades 2003. Och allt tyder på att det var en succé. För efter 20 år i branschen så har har många andra arter fått chansen. Och Findus visar att 100 % certifierad sjömat är en riktigt god idé.”

– Vi är väldigt glada få årets Guldklocka av MSC. Det som började med en svensk lansering av MSC-certifierad Hoki har lett till ett gott och viktigt samarbete de senaste 20 åren. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet och utveckla marknaden för ett hållbart fiske tillsammans med MSC i Norden, säger Cathrine Westerlind, hållbarhetsansvarig (Sustainability Manager) på Findus.

Lidl Guldfisken 2023 – Årets vågbrytare

Juryns motivering:

”De konsumenter som vill ha certifierad sill har i dagsläget inte många företag att vända sig till. Vi vill lyfta fram dem som inte gör som andra. Utan sin egen väg vandra. Lidl byter vågen och säljer MSC-märkt sill inlagd i dill.” 

– På Lidl vill vi göra det enkelt för kunden att handla bra mat till en rimlig peng. Vårt mål är att ha ett ansvarsfullt och etiskt sortiment av fisk och skaldjur till ett attraktivt pris utan att tumma på kvaliteten. Att vi vinner Guldfisken som årets vågbrytare är därför ett kvitto på att vi levererar på vår affärsidé att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör Lidl Sverige.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.