Utflyttning av trålgränsen och beredningsindustrin

Utflyttning av trålgränsen och beredningsindustrin. Det förslag till utflyttning av trålgränsen i Östersjön som diskuteras går i helt motsatt riktning mot de politiska målen om en robust livsmedelsproduktion. Det motverkar ökade pelagiska landningar för konsumtion och ökad livsmedelsberedskap. Detta då det snarast driver på en utveckling bort från konsumtionsfiske och nationella/regionala landningar.

Marknaden för färsk hel, ofiléad, sill är praktiskt taget obefintlig. Därför behöver sillen bearbetas, åtminstone filéas, för att vara säljbar. För alla fiskare som fiskar mer än några tiotal kilo sill/strömming behöver detta göras med maskin för att inte ta orimligt lång tid.

Existerande fabriker

Den svenska förädlingsindustrin i centrala Östersjöregionen består av endast två fabriker. En något större i Simrishamn och en mindre i Nogersund. Längs hela den övriga svenska ostkusten finns inga andra beredningsindustrier för pelagisk fisk. Dvs inte förrän i Bottenhavet/Bottenviken där det finns förädlare som tillverkar små mängder surströmming

Dessa två fabriker har en begränsad kapacitet för landning och mottagning av pelagisk fisk och antalet och storleken på fartyg som kan landa här är därför också begränsad.

Fiskhamnen i Simrishamn

Fiskhamnen i Simrishamn

I den större fabriken i Simrishamn landar 1–2 större (ca 35 meter) och 1 medelstort (ca 19 meter) trålare med regionalkvoter sin fisk. Fabriken kompletterar också i viss mån sin verksamhet genom att köpa in fisk från andra områden, exempelvis nordsjösill. Den levererar råvara till ett hundratal företag som vidareförädlar fisken i form av olika typer av inläggningar med mera.

Simrishamnsfabriken är helt beroende av de lite större trålarna då de kan leverera stabila volymer av råvara med hög kvalitet året runt. Detta oavsett väder och vind. En utflyttning av trålgränsen till 12 sjömil för fartyg över 24 meters längd skulle innebära att fabriken skulle få mycket allvarliga problem med sin råvaruförsörjning. I förlängningen kan den tvingas lägga ned helt. Detta skulle vara mycket allvarligt för svensk livsmedelsberedskap då fabriken i kristid skulle ha kapacitet att skala upp sin produktion markant.

I den mindre fabriken i Nogersund har 4 kustkvotbåtar (<12 meter) och ibland ett medelstort (23 meter) regionalkvotsbåt och ett västkustbåt i samma storleksordning landat. Fabriken har en maxkapacitet på ca 10 ton om dagen.

Svag efterfrågan på sill/strömming

I dagsläget råder en svag marknadssituation i Sverige för pelagisk fisk från Östersjön. Detta på grund av Livsmedelsverkets kostråd kopplat till dioxin, rött ljus på WWF:s fisklista och andra faktorer som påverkar kundernas val. Skarpsill från Östersjön äts traditionellt inte alls i Sverige. Men små mängder blockfryst skarpsill för konsumtion exporteras utomlands. Båda fabrikerna levererar också råvara till surströmmingsindustrin.

Det finns i dagsläget ingen möjlighet att kräva att fartygen fiskar riktat mot konsumtion. Detta då det för helt saknas mottagning för fisken för de flesta små kustnära fiskebåtar. En utflyttning av trålgränsen skulle driva  dessutom utvecklingen allt längre bort från konsumtionsfiske. De båtar som idag fiskar mest till konsumtion (dvs de regionala 35-metersbåtarna) skulle med stor sannolikhet gå över till att nästan uteslutande fiska för fiskmjölsi/fiskoljendustrin.

En utflyttad trålgräns motverkar alla initiativ kopplade till utbyggnad och utveckling av beredningsindustrin. Det motverkar också att de kustnära och regionala trålarna skulle fiska mer konsumtion. Flertalet båtar under 24 meters längd är idag inte heller rustade att förse den befintliga industrin med konsumtionsfisk. Exempelvis genom avsaknad av kylsystem. Dessa båtar har också på grund av sin storlek mindre förutsättningar än de större att förflytta sig och fiska i andra områden än sin ordinarie hemmahamn.

Läs mer:

Text delvis hämtad från hemsidan för Swedish Pelagic Federation (SPF). Omarbetad och redigerad.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.