30% av Danmarks 20 största fiskebåtar är svenskägda

Siste december 2012 fanns 23 fiskebåtar på över 500 ton i Danmark. Åtta registrerade i Thyborøn (L), 5 i Hirtshals (HG), 4 i Skagen (S), 3 i Esbjerg (E), 2 i Århus (AS) och 1 i Rönne (R). Av dessa båtar var hela 6 stycken ägda/kontrollerade av svenskägda företag.

De svenskägda båtarna var E 532 Rockall 1 461 ton, S 202 Nimber på 535 ton (idag AS 202 Neptun), S 144 Themis på 711 ton, L 525 Thingholt på 630 ton AS 464 Stella Nova på 535 ton och AS 850 Odeskar (564 ton, idag L 854 Helle Ronny)

Övriga båtar som är större än 500 ton är S 349 Gitte Henning (2 700 ton), HG 333 Isafold (2 499), L 303 Ariadne (2 180), HG 264 Ruth (2 017), HG 62 Beinur (1 424), E 349 Cattleya (1 337 ton, numera S 205 Ceton),  HG 266 Asbjørn,  S 105 Sebastian på 656 tonE 727 Jette Kristine på 638 ton, Ocean Tiger (2 223 ton, hemmahörande i Rønne), L 153 Malle på 514 ton, L 229 Lykke Hametner på 509 ton, L 441 Allesøe (570 ton), L 415 Stormy (654 ton), HG 63 Brestur på 742 ton (med samma ägare som Beinur) och några till.

Två saknas från Thyborøn, lite oklart vilka båtar det handlar om. De finns inte längre idag. Istället finns en ny Cattleya i Esbjerg och den gamla Cattleya heter Ceton och är svenskägd.

Idag finns, vad jag förstår, 22 danska fiskebåtar på över 500 ton. Alla utom en (Ocean Prawn) sysslar med pelagiskt fiske. Av dessa är 6 stycken svenskägda (Rockall, Ceton, Themis, Thingholt, Stella Nova och Neptun) vilket innebär att nästan 30% av de största danska fiskebåtarna är svenskägda. 9 av dessa 20 båtar kontrollerar huvuddelen av de danska kvoterna, 95% av makrillkvoterna, 80% av sillkvoterna och 50% av kvoterna för industrifisk (skarpsill alternativt brisling, tobis, vitlinglyra alt. sperling). I gruppen på 9 båtar ingår 2 svenskägda båtar, Rockall och Themis. Bägge ägda av fiskarfamiljer från Rörö.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!