MSC-certifierat krillfiske

Ett par norska företag och några andra bedriver krillfiske i Antarktis. Nu har det fiske som bedrivs av fiskebåten Juvel och dess manager Olympic Seafood AS fått MSC-ceritifiering:

Olympic Seafoods antarktiske krillfiskeri med Juvel har oppnådd sertifisering etter Marine Stewardship Councils (MSC) standard for bærekraftig fiske.

Etter en grundig tredjepartsevaluering kan krillproduktene fra dette fiskeriet nå bære det blå MSC-miljømerket. Krillen fra fiskeriet brukes stort sett i Omega 3-tilskudd, og med en økende etterspørsel etter fiskeoljeprodukter blir det stadig viktigere med Omega 3 fra bærekraftige kilder.

Krillfisket har kritiserats då krill (Euphausia superba) är hörnstenen i det antarktiska ekosystemet och huvudföda för en lång rad fiskar, sälar och valar. MSC menar dock att fisket är så litet att det kan betraktas som ekologiskt hållbart då det är en mycket liten del av krillen som fiskas:

CCAMLR er allment kjent som den mest varsomme organisasjonen innen forvaltning av dyphavsfiske ved fastsetting av fiskekvoter for krillfiske. Det totale antallet krill som kan fiskes i dette fangstområdet (CCAMLR Område 48) utgjør kun 1% (620 000 tonn) av den samlede krillbestanden (anslått til 62 millioner tonn). Olympic Seafood fisker for øyeblikket rundt 3% (15 000 tonn) av fangstkvoten på 620 000 tonn som er fastsatt av CCAMLR. Til sammenligning har man regnet ut at rovdyr spiser minst 20 millioner tonn årlig (32% av samlet biomasse for krill). Det er opprettet triggernivåer for å unngå for konsentrert fiske i ett og samme område. Med så lave nivåer har fisket svært liten innvirkning på rovdyr og andre arter i næringskjeden.

Krill från Olympic Seafood används i livsmedel och kosttillskott för människor och djur i form av krillmjöl, pulver, olja och proteinkoncentrat. Olympics krillfiskeri med fiskebåten Juvel är för närvarande det enda krillfiske som är MSC-certifierat. Juvel ägs av företaget Emerald Fisheries AS som ingår i Olympic-gruppen.

Juvel

Juvel. Bild: Fiskebåt.no

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Advertisements