Världens största fiskebåtar 2016

De allra största fiskebåtarna ägs av nederländska fiskeriföretag men de flesta ägs av ryska företag. De flesta används för pelagiskt fiske (fiske av fisk som inte lever nära botten) och de är fabrikstrålare, dvs har beredningsfabrik, fiskmjölsfabrik, frysanläggningar etc ombord. Jag har från listan uteslutit rena fabriksfartyg som inte används till fiske som exempelvis Lafayette på 49 367 bruttoton.

De flesta båtar på listan är  Moonzundbåtar (7 765 bruttoton) och det finns också många Sotrudnichestvobåtar (7 805 ton). Förra året gjord jag också en lista, men då missade jag de flesta båtar av Moonzund och Sotrudnichestvotyp. Jag gjorde helt enkelt ett slarvigt arbete när jag sammanställde listan. Många båtar byter regelbundet flaggland och ägare vilket gör det svårt att hänga med. Därför finns det säkert också i denna lista en del felaktigheter. Några av de felaktigheter som kan finnas har jag kommenterat.

Alina på 7 682 bruttoton är en ombyggd och omklassad Sotrudnichestvobåt. Det är också Kai Yu och Kai Fu Hao på 7 671 bruttoton. Kai Shun och Kai Li på 7 847 bruttoton, Nikolayev Telenkov och Jupiter på 6 785, Desert Diamond på 7 627 samt Moon I på 7 704 bt är omklassade och ombyggda Moonzundbåtar.

Det kan i register finnas en förväxling mellan Porechye och en annan båt som byggdes som Tosno men idag med namnet Long Teng på de flesta sajter där båten finns med. På andra sajter är det Porechye som anges vara Long Teng. Eventuellt är det så att bara en av båtarna finns kvar och den andra är skrotad. När det gäller Maironis kan både flaggland och ägare eventuellt vara fel då det finns olika uppgifter. Olika båtar som burit namnen Alina, Anders etc och haft polsk flagg förväxlas ofta på många sajter om fiskebåtar. Det kan ha lett till fel i listan. Vad gäller Moon I finns båten kvar i olika skeppsregister, men enligt vissa källor skrotades båten redan 1998. Oleg Naydenov som finns kvar i många register men inte i min lsita har brunnit upp och är helt förstörd.

KW 174 Annelies Ilena

KW 174 Annelies Ilena. Bild: Parlevliet & van der Plas

Världens största fiskebåtar, namn, ägare, flaggland

KW 174 Annelies Ilena, 14 055, Vikingbank BV (Parlevliet & van der Plas), Nederländerna
Antarctic Sea, 9 623, Aker BioMarine Antarctic AS (Røkke), Norge
KL 855 Margiris, 9 499, Atlantic High Sea Fishing (Parlevliet), Litauen
SCH 302 Willem van der Zwan, 9 494, Willem van der Zwan & Zonen, Nederländerna
ROS 171 Maartje Theodora, 9 082, Westbank Hochseefischerei (Parlevliet), Tyskland
Mekhanik S. Agapov, 8 278, JSC Robinzon, Ryssland
Kai Li, 7 847, Kaichuang Deep Sea Fisheries, Kina
Kai Shun, 7 847, Kaichuang Deep Sea Fisheries, Kina
Kapitan Nazin, 7 805, Murmansk Trawl Fleet (MTF), Ryssland
Vladimir Starzhinsky, 7 805, Roliz, Ryssland
Boris Trofimenko, 7 805, Akros, Ryssland
Mekhanik Kovtun, 7 805, MTF, Ryssland
Odin, 7 805, Unimed Glory (Grekland), Vanuatu
Frigg, 7 805, Unimed Glory (Grekland), Vanuatu
Kapitan Kayzer, 7 805, Alternativa, Ryssland
Aleksandr Kosarev, 7 765, MTF, Ryssland
Admiral Shabalin, 7 765, MTF, Ryssland
Kapitan Gorbachev, 7 765, Arkhangelsk Trawl Fleet (ATF), Ryssland
Pavel Kutakhov, 7 765, MTF, Ryssland
Kapitan Kravchenko, 7 765, ATF, Ryssland
Vasilij Losovskij, 7 765, Strelets, Ryssland
Kapitan Bogomolov, 7 765, Eridan, Ryssland
Aleksandr Mironenko, 7 765, Taurus, Ryssland
Zakhar Sorokin, 7 765, Taurus, Ryssland
Boris Syromyatnikov, 7 765, Rybflot-FOR, Ryssland
Yantarnyy, 7 765, Sooglacie, Ryssland,
Kurshskaya Kosa, 7 765, Sea Star, Ryssland,
Lira, 7 765, Sea Star, Ryssland,
Vasiliy Kalenov, 7 765, Kamchatimpex, Ryssland
Porechye, 7 765, Atlanttralflot (Ryssland), Kina
Maironis, 7 765, Magadanryba (Magadanflot, Ryssland), Litauen
Simonas Daukantas, 7 765, Baltlanta (MTF), Litauen
Ieva Simonaytyte, 7 765, Baltlanta (MTF), Litauen
José Marti, 7 765, Pesquera Industrial del Alba (Venezuela), Kuba
Simon Bolivar, 7 765, Pesquera Industrial del Alba (Venezuela), Kuba
Long Fa, 7 765, China National Fisheries Group, Kina
Long Teng, 7 765, China National Fisheries Group, Kina
Sejong, 7 765, Dongwon Industries, Korea
Soley, 7 765, Levert Shipping (Cypern), Belize
Heinaste, 7 765, Esja Fishing Namibia (Samherji, Island), St. Kitts & Nevis
Atlantic Hermes, 7 765, Atlantic Hermes Shipping (Marshallöarna), St. Kitts & Nevis
Saga, 7 765, Saga Seafood Ltd (Egil Arnasson från Island), Belize
Germcs, 7 765, Deep Sea Fisheries, Kina
Moon I, 7 704, ??, Panama
GDY 147 Alina, 7 682, Samherji (Island), Polen
Kai Yu, 7 671, Kaichuang Deep Sea Fisheries, Kina
Kai Fu Hao, 7 671, Kaichuang Deep Sea Fisheries, Kina
Desert Diamond, 7 627, Blue Continent Products, Sydafrika
Jupiter, 6 785, Namsov Fishing Enterprise (Namibia), St. Kitts & Nevis
Nikolay Telenkov, 6 785, Kapitan (Ukraina), Ryssland

Mekhanik Kovtun

Mekhanik Kovtun Bild: Ocean Trawlers

Murmansk Trawl Fleet (MTF), Roliz, Akros, Alternativa, och Baltlanta har samma ägare, ryssen Vitalij Orlov och svensken Magnus Roth (Karat Group/Ocean Trawlers). Sannolikt äger de också Magadanflot. Samherji sköter också Saga via ett polskt dotterbolag.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!