Sotrudnichestvo – en olycksdrabbad fiskebåtstyp

Moonzundbåtarna som jag tidigare skrivit om var en av de sista serierna av fiskebåtar som byggdes för Sovjetunionen. De byggdes i Stralsund i gamla DDR och senare i det förenade Tyskland mellan 1986 och 1993. Det var de största fiskebåtarna som då byggts för sovjetisk och rysk räkning. Åren 1991-1994 byggdes dock 15 fabrikstrålare som var lite större. De byggdes i Spanien och den först byggda fick namnet Sotrudnichestvo varefter alla båtar fick den beteckningen som sin typbeteckning. De är med sina 105 meter lite kortare än Moonzund-båtarna, men lite bredare, 20 meter, och med större bruttotonnage, 7 805 bruttoton som nya. Några är ombyggda och har mindre bruttotonnage. 8 stycken byggdes vid Factorias Vulcano i Vigo och 7 stycken vid Naval Gijon i Gijon.

Sotrudnichestvo

Båtarna köptes och ägdes i en komplicerad affär med bulvaner och privata bolag som gjorde det möjligt för de inblandade ryska tjänstemännen och politikerna att berika sig själva med hjälp av statens pengar. Flertalet av båtarna kom sedan att säljas av de första ägarna och de allra flest har haft en lång rad ägare. Hela 5 båtar har drabbats av allvarliga bränder, 4 blev helförstörda medan en reparerades. Den byggdes senare om till undersöknings- och seismikfartyg.

Sotrudnichestvo

5 båtar har idag rysk flagg, det är Vladimir Starzhinsky, Mekhanik Kovtun, Kapitan Nazin, Boris Trofimenko och Kapitan Kayzer. Vladimir Starzhinsky och Boris Trofimenko hör hemma i Petropavlovsk, de andra tre i Murmansk. Ägare av Boris Trofimenko är Akros JSC medan Vladimir Starzhinsky ägs av Roliz LLC. Mekhanik Kovtun och Kapitan Nazin ägs av Murmansk Tawl Fleet (MTF).  Den sista ryskflaggade båten är Kapitan Kayzer som ägs av Alternativa JSC. Samtliga nämnda företag har samma ägare, ryssen Vitalij Orlov och svensken Magnus Roth. De äger också många Moonzund-båtar via MTF och Baltlanta.

Två båtar, Kai Yu och Kai Fu Hao finns i Kina med Kaichuang Deep Sea Fisheries som ägare. En båt heter idag Alina, är flaggad i Polen, men fiskar i Namibia eller Västafrika och ägs av Samherji på Island. Alina som tidigare hette Kristian byter flaggland lika ofta som en person byter skjortor men Samherji har ägt henne länge.

Odin och Frigg med Unimed Glory (Laskaridis) i Grekland som ägare är flaggade i Vanuatu vilket fler andra båtar också varit tidigare. Det är all kvarvarande båtar. Den som är ombyggd till seismikfartyg heter Viking Vision och har norsk flagg, När denna båt hette Gijon fattade hon eld på varv i Ogden Point år 1997. Efter detta ombyggd till undersökningsfartyg och sen till seismikfartyg år 2007.   Det var den första båten av denna typ som drabbades av brand, I detta fall på grund av slarv vid svetsning. Nästa båt att fatta eld var Sozidanie, vid tidpunkten med Vanuatu-flagg. Hon fattade eld 23 maj 2004 och skrotades därefter (bilder finns i denna isländska rapport om en annan olycka).

Hercules

Hercules med brand ombord

2007 förstördes den först byggda båten, som då hade namnet Hercules och ägdes av färöiska Thor Fisheries, av brand. Denna brand föregicks av en brandincident på systerbåten Poseidon (idag Vladimir Starzhinsky) med samma ägare. I maj 2011 brann ytterligare två båtar, Athena, då ägd av Thor Fisheries, och Frey som hade Vanuatu-flagg och Unimed Glory som ägare. Alla tre båtarna skrotades.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!