MSC-märkt fisk allt vanligare

På bara 5 år har marknaden exploderat vad gäller hållbart fångad fisk. Idag bär 28 procent av all fisk som säljs (dock exklusive färskfiskförsäljning) i livsmedelshandeln MSC:s miljömärke, nästan en fördubbling sedan mätningarna startade för fem år sedan*.

— Vi jobbar för att vi ska ha fisk både idag och i framtiden, därför blir vi extra glada när siffrorna pekar uppåt för andelen MSC-märkt. Det betyder att miljömärkningen fungerar och att både konsumenter och handeln bidrar till MSC:s vision om levande hav, säger Minna Epps, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen, i ett pressmeddelande.

Skulle man bara titta på vildfångad fisk, blir andelen MSC-märkt fisk betydligt högre, då undersökningen gäller all fisk i butik, även odlad lax, som utgör en stor del av utbudet. MSC är ett miljömärke för vildfångad fisk.

Det finns flera MSC-märkta produkter som på kort tid tagit sig in i butikerna, en av dem är tonfisken. Från 2014 har utbudet av MSC-märkt tonfisk femdubblats och idag är 22 procent av all tonfisk på burk som säljs MSC-märkt**.

– Detta handlar både om tillgång och en engagerad handel. I takt med att yrkesfisken av tonfisk arbetat för att få bestånden hållbara och minimera bifångst blir allt fler certifierade och idag har 13 fisken lyckats uppnå MSC-certifiering, säger Minna Epps.

För 14 år sedan fanns det endast en MSC-märkt produkt i butik, hoki. Idag finns det över 40 arter, som återfinns i tusen olika produkter i butiker landet över, allt från hummer och löjrom till enkla fiskpinnar. Men även produkter man kanske inte i första hand förknippar med miljömärkt fisk som till exempel omega 3-kapslar och husdjursfoder.

10 mest sålda MSC-märkta fisk och skaldjursarterna (i vikt år 2015/16)

  1. Torsk
  2. Pollock
  3. Sill
  4. Nordhavsräka
  5. Rödspätta
  6. Blåmussla
  7. Tonfisk
  8. Lax
  9. Hoki
  10. Sej

*Källa: Nielsen Scantrack, vecka 24-47, 2012 (15%) respektive 2016 (28%). Dagligvaruhandeln, försäljning i ton, inom varugruppen MSC. I Nielsens data innefattas produkter med en barcode (t.ex. inte fiskdiskar) från de största livsmedelskedjorna i Sverige.

** Källa: Nielsen Scantrack, vecka 24-47, 2014 respektive 2016. Dagligvaruhandeln, försäljning i ton, inom varugruppen MSC. I Nielsens data innefattas produkter med en barcode (t.ex. inte fiskdiskar) från de största livsmedelskedjorna i Sverige.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements