GG 87 Salmo är den största fiskebåt som haft svensk flagg. Med sina 2 508 bruttoton var båten större än den största fiskebåten idag, GG 229 Clipperton. En 90 meter lång, 15 meter bred båt med ett djupgående 5,2 meter och på 2 508 bruttoton. Sulzer-motorn hade 4 800 hk och båten maxfart var 16,4 knop. Fryserikapaciteten ombord var 100 ton per dygn och fiskmjölsfabriken kunde tillverka 6 ton per dygn. Totalt hade båten en besättning på 56 personer.
Bakgrunden till båtens existens var att svenska rederier hade stora ekonomiska problem i början av 1970-talet. Olika försök till diversifiering gjordes, dvs att satsa på annat än rederiverksamhet och varvsverksamhet. En bransch det satsades på var offshore-branschen, dvs service, underhåll och annat för oljeindustrin i Nordsjön.
Rederi AB Transatlantic försökte också att ge sig in i fiskeribranschen, inom det internationella fjärrfisket med fabrikstrålare. I slutet av 1973 bildades ett svensk/polskt bolag vid namn Trans-Ryb AB. Den polska fabrikstrålaren Libra hyrdes in (tidsbefraktades) och två svenska kaptener praktiserade ombord för att lära sig arbetet. Fisket bedrevs under någon tid i Stilla Havet.
En större fabrikstrålare beställdes därefter från ett varv i Gdynia. Vid leverans fick båten namnet GG 87 Salmo och Göteborg som hemmahamn. Båten var klar 1975 och fiskade åren 1976-78 i Sydatlanten.
De ekonomiska kalkylerna hade visat att båten inte skulle löna sig med svensk flagg och svenska löner. Företaget Trans-Ryb AB avvecklades och ett nytt bolag bildades därför ihop med staten i Elfenbenskusten, Trans-Peche. Meningen var att båten skulle fiska under Elfenbenskustens flagg men till att börja med kom den att fiska med svensk flagg i södra Atlanten utanför Namibia efter främst taggmakrill (hästmakrill). Fiskarna ombord var polska, befälen svenska och fabrikspersonalen från Elfenbenskusten.
Verksamheten blev aldrig lönsam och Salmo lades en tid upp i franska St. Malo. Fiskeutrustningen såldes sen separat. Därefter såldes båten till Norge där den byggdes om och blev supply-fartyg i oljefälten.
Båten fanns kvar så sent som 2014, dock rejält ombyggd till undersökningsfartyg, dvs för att leta efter oljefyndigheter och liknande. Båten hette då Focus Admiralty, hade Panama-flagg, ägdes av indiska Focus Energy och sköttes av Focus Offshore Services. Senare fick den bara namnet Focus med Niue som flaggland. Idag är den skrotad.
GG 87 Salmo är en av två fabrikstrålare som haft svensk flagg.
Bilder och berättelse från en som var med ombord finns att läsa här.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.